Hiro

بهترین ابزار نقشه برداری مسیر چیست؟

ابزار نقشه برداری مسیر

مسیر راه ها و نقشه های آن ها می بایست به صورتی باشد که افراد بتوانند با تمام جزئیات این مسیر را در نقشه ها ببیند و با استفاده از آن ها مسیر خود را پیدا کنند. برای اینکه بتواند این مسیر را به درستی بر روی نقشه پیاده کنیم از دستگاه های مختلفی استفاده خواهیم کرد و از این دستگاه ها می توان به جی پی اس های نقشه برداری مولتی فرکانس اشاره کرد که خود آن ها دارای مدل های مختلفی هستند. این دستگاه ها دارای قابلیت های مختلفی هستند و می توانند مسیری که میخواهید را با استفاده از سیگنال های ماهواره های به دست بیاورند. بهترین ابزار نقشه برداری مسیر همین دستگاه های جی پی اس می باشند که کار مهندسان را بسیار آسان کرده و سرعت عمل آن ها را بالا می برد.

برای نقشه برداری مسیر می توان از دوربین های نقشه برداری نیز استفاده کرد اما این را باید بدانید که این کار می تواند سرعت عمل شما را کند کرده و محاسبات شما را با مشکل رو به رو کند. بنابراین امروزه از دستگاه های پیشرفته جی پی اس برای این کار استفاده می شود و بهترین ابزار نقشه برداری مسیر می باشند.

نقشه برداری مسیر چیست؟

نقشه برداری مسیر کاری بسیار پیچیده می باشد و نقشه برداران می بایست در تمامی مراحل پروژه حضور داشته باشند. این کار به این صورت است که ابتدا مسیر را مشخص می کنند و برای این کار از نقشه های قدیمی استفاده می کنند، علاوه بر این می توانند از عکس های هوایی نیز استفاده کنند. سپس می بایست بازدید مجدد زمین را انجام دهند و بعد از این کار یک واریانت( مسیر پیشنهادی) انتخاب می کنند.

بهترین ابزار نقشه برداری مسیر چیست؟
نقشه برداری مسیر چیست؟

بعد از این که مسیر پیشنهادی انتخاب شد یک تیم متشکل از زمین شناسان، مهندسان راه و ساختمان و مهندسان نقشه برداری به منطقه اعزام می شوند و بهترین ابزار نقشه برداری مسیر که شامل جی پی اس ها هم می شود را با خود به منطقه می برند و آن ها مسیر انتخابی را پیکه تاژ می کنند. بعد از این کار مهندسان می بایست یک نقشه توپوگرافی ایجاد کنند و برای این کار به سراغ بهترین ابزار نقشه برداری مسیر می روند و با کمک این ابزار و فتوگرامتری می توانند نقشه توپوگرافی را به دست بیاورند و عملیات راه سازی را آغاز کنند.

دستگاه های GPS برای نقشه برداری مسیر

گفتیم که از بهترین ابزار نقشه برداری مسیر می توان به GPS ها اشاره کرد. این ابزار بسیار پیشرفته هستند و با استفاده از سیگنال های ماهواره ای کار می کنند. این ابزار کار نقشه برداران را بسیار راحت کرده اند و برای راهسازی و نقشه مسیر بسیار مناسب می باشند. اما با این وجود دارای ایراداتی هم هستند که از این ایرادات می توان به این اشاره کرد که اگر آن ها را در مناطق جنگلی به کار ببرید امکان این وجود دارد که کار نکند. اما خوشبختانه تئودولیت هایی به وجود آمده اند که با استفاده از آن ها می توانید این مشکل را برطرف کنید. در واقع درست است که بهترین ابزار نقشه برداری مسیر دستگاه های موقعیت یاب جهانی(GPS) هستند اما این مشکلات در آن ها وجود دارد که قابل برطرف کردن هم هستند.

برای برطرف کردن این مشکل هم می توان از تئودولیت هایی که به آن ها توتال استیشن گفته می شود استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کنند که با وجود پوشش گیاهی بتوانید موقعیت دستگاه جی پی اس را پیدا کنید و مختصات و اطلاعات ماهواره را دریافت کنید. برای مثال یکی از بهترین ابزار نقشه برداری مسیر xima s10 می باشد که با استفاده از آن می توانید به 800 کانال متنوع ماهواره ای دسترسی داشته باشید که کار شما را بسیار راحت می کند.

دوربین های نقشه برداری مسیر

اگر به دستگاه های جی پی اس نقشه برداری مسیر دسترسی نداشته باشید و یا این که هزینه استفاده از آن ها را نمی توانید پرداخت کنید می بایست از دوربین های نقشه برداری مسیر استفاده کنید. این دوربین ها بسیار پیشرفته هستند و محاسبات را می توانند با استفاده از تئودولیت های مخصوص اندازه گیری کنند و به همین ترتیب بعد از جی پی اس ها دوربین ها بهترین ابزار نقشه برداری مسیر به حساب می آیند. با استفاده از این دوربین ها می توانید ارتفاع و پستی بلندی های مسیر را اندازه گیری کنید ولی کاربری آن ها کمی زمان بر است و از دستگاه های جی پی اس سخت تر می باشند.

بهترین ابزار نقشه برداری مسیر چیست؟
دوربین های نقشه برداری مسیر

به این دوربین ها دوربین توتال گفته می شود که می توان با آن ها انواع مسیر ها را نقشه برداری کرد و تمامی زوایا و پیچ و قوس ها را به دست آورد و سپس آن ها را روی یک نقشه اعمال کرد و به سازمان نقشه برداری تحویل داد. دوربین های توتال استیشن از بهترین ابزار نقشه برداری مسیر به حساب می آیند.

سخن آخر

نقشه برداری مسیر راه پر پیچ و خمی را دارا است و باید از ابزار حرفه ای در این کار استفاده شود تا بتوان یک نقشه با دقت بالا به دست آورد و تمامی جزئیات در آن رعایت شده باشد. در غیر این صورت نقشه توسط سازمان نقشه برداری بین المللی تایید نمی شود. برای این که نقشه برداران بتوانند مسیر را به خوبی پلان ریزی کنند و اطلاعات آن را به دست آورند بهتر است که از بهترین ابزار نقشه برداری مسیر یعنی دستگاه های جی پی اس استفاده کنند. این دستگاه ها کار مهندسان را راحت تر کرده و سرعت عمل آن ها را بالا می برند و به علاوه جزئیات بیشتری در اختیار آن ها قرار می دهد.

سوالات متداول

  1. از چه دستگاه های جی پی اسی می توان استفاده کرد؟
    این دستگاه ها دارا انواع گوناگونی هستند و کاربرد های آن ها هم مشابه همدیگر می باشد اما بهتر است که از دستگاه های با کیفیت مانند xima s10 که ساخت شرکت phantom آمریکا است استفاده کنید.
  2. آیا می توان با استفاده از گوشی موبایل نقشه برداری مسیر را انجام داد؟
    نقشه برداری با گوشی موبایل نمی تواند برای مسیر استفاده شود چرا که این کار نیاز به یک عملیات مهندسی شده دارد که گوشی موبایل قادر به انجام آن نیست.
  3. نقشه برداری مسیر با دوربین چگونه است؟
    برای نقشه برداری مسیر می توان از دوربین توتال استفاده کرد اما این دوربین ها کار را کند می کنند و باید محاسبات مهندسی صورت بگیرد. اما به طور کلی بعد از دستگاه های جی پی اس بهترین ابزار نقشه برداری مسیر دوربین ها هستند.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا