Hiro

تجهیزات نقشه برداری چه ابزاری می باشد؟

تجهیزات نقشه برداری

امروزه تجهیزات نقشه برداری دارای کاربرد های بسیار زیادی هستند و از آن ها می توان استفاده های بسیار مفیدی انجام داد. از جمله این کار برد ها نقشه برداری برای جی پی اس ها و نقشه های دیجیتالی و نقشه های کاغذی می باشد. همچنین از این دستگاه ها برای نقشه پلان ساختمان ها استفاده می شود و کاربرد آن ها در این زمینه بسیار زیاد می باشد. تجهیزات نقشه برداری را می توانید از فروشگاه های معتبر خریداری کنید اما همه این فروشگاه ها دستگاه های اصل را به شما تحویل نمی دهند و باید درباره این تجهیزات اطلاعات داشته باشید.

این تجهیزات بسیار گران هستند و استفاده از آن ها کار مهندسان نقشه برداری می باشد. برای این که بتوانید از تجهیزات نقشه برداری استفاده کنید می توانید در دانشگاه ها یا مراکز آموزش فنی حرفه ای کار با این دستگاه ها را یاد بگیرید.

این تجهیزانن دارای انواع مختلفی هستند که می بایست کار با هر یک را یاد بگیرید و شامل موارد زیر می باشند:

تجهیزات فاصله یاب الکترونیکی (EDM)

توتال استیشن

سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)

تراز خودکار

این ها تجهیزات نقشه برداری هستند که می توان با استفاده از آن ها نقشه های جی پی اس را ایجاد.

تجهیزات فاصله یاب الکترونیکی (EDM)

این نوع دستگاه ها از سیستم های بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند که می توانند فواصل را با استفاده از امواج رادیویی و امواج نوری اندازه گیری کنند. این دستگاه ها بسیار پیشرفته می باشند و کار با آنها مختص مهندسان می باشد و می توانید با استفاده از آن ها نقشه های بسیار دقیقی ایجاد کنید.

تجهیزات نقشه برداری چه ابزاری می باشد؟
تجهیزات فاصله یاب الکترونیکی (EDM)

این دستگاه ها دارای سه مدل می باشند که عبارت اند از:

مدل هایی که با استفاده از امواج مایکروویو کار میکنند.

مدل هایی که با استفاده از اشعه مادون قرمز کار میکنند.

مدل هایی که با استفاده از امواج نوری کار میکنند.

دستگاه های مادون قرمز با استفاده از اشعه مادون قرمز مدوله شده استفاده می کنند و برد آن ها 5 کیلومتر می باشد و دارای خطای حدود 10 میلیمتر می باشند و این در صورتی است که در دستگاه های نوری با استفاده از امواج نوری مدوله شده کار میکنند و دقت آن ها حدود 5 میلیمتر می باشد ولی به فاصله هم بستگی دارد که این دستگاه ها تا 3 کیلومتر کارایی دارند.

اما نوع اول که با استفاده از امواج مایکروویو کار میکنند بسیار دقیق هستند و تا فاصله 100 کیلومتر میتوان از آنها استفاده کرد. این دستگاه های بسیار کاربردی و جمع و جور می باشند ولی نیاز به دو اپراتور ماهر برای نقشه برداری دارند.

توتال استیشن ها

توتال استیشن ها دارای قابلیت های بسیار زیادی هستند و از آن ها می توان استفاده های بسیار زیادی کرد و بیشتر برای اندازه گیری زاویه ها استفاده می شود. بنابر این می توان گفت این دستگاه ها دارا قابلیت ها ترکیبی می باشند که این امکان را به کاربر می دهند تا بتوان همزمان با یک دستگاه چندین کار را انجام داد. برای استفاده از این دستگاه و نحوه استفاده از آن ها می توانید به سایتhirognss.com مراجعه کنید.

این دستگاه ها دارای قابلیت های زیر می باشند:

صفحه کلید: تمامی عملیات توسط یک صفحه کلید انجام می شود.

صفحه نمایش رقم دار:این صفحه می تواند مقدار فاصله زاویه و … را که از تارگت گرفته شده است را به صورت عدد روی صفحه نمایش دهد.

ارتفاع سنج عوارض دور: این دستگاه ها قابلیت این را دارند تا با استفاده از آنها ارتفاع برج ها را اندازه گیری کرد و میزان ارتفاع دست نیافتنی آنها را دید.

برنامه پیمایش: با استفاده از این برنامه میتوانید یک مختصات را در آن ذخیره کنید و آن را در جای دیگر پیاده سازی کنید.

تنظیمات راستا برای فاصله و ارتفاع

تجهیزات GPS

تجهیزات نقشه برداری GPS نیز از آن دسته از ابزار های بسیار پیچیده می باشد که می توان با استفاده از آن ها و قدرت ماهواره ها نقشه برداری انجام داد. این دستگاه ها با استفاده سیستم بسیار پیچیده ای دیتاها را از 27 ماهواره در دور مدار زمین می گیرند و آن را بر روی نمایشگر نشان می دهند.

البته دستگاه هایی که می توانید با استفاده از آن نقشه برداری های عظیم و پروژه های بزرگ را انجام دهید بسیار پیشرفته هستند و می بایست اطلاعات آن ها را ذخیره کنید و مورد بررسی قرار دهید.

تجهیزات نقشه برداری چه ابزاری می باشد؟
تجهیزات GPS

یکی از این دستگاه ها به اسم Xima S10 می باشد که یک گیرنده جی پی اس برای شرایط مختلف و حتی شرایط دشوار است و می تواند به راحتی اطلاعات را دریافت کند. شرکت HIRO این قابلیت را دارد تا با استفاده از اپلیکیشن نقشه برداری های آن ها و با استفاده از این دستگاه نقشه برداری خود را انجام دهید و این کار با یک گوشی انجام می شود.

سخن پایانی

نقشه برداری برای مهندسان در این زمینه در گذشته کار بسیار دشواری بوده است اما شما می توانید با استفاده از دستگاه های روز و مدل های Xima S10  و Xima S10L این کار را به راحتی و فقط با داشتن یک گوشی انجام دهید. تجهیزات نقشه برداری دیگر دست و پا گیر نیستند و تنها می توان به یکی از این گیرنده های مولتی فرکانسه اکتفا کرد.

اگر میخواهید نقشه برداری را انجام دهید و فرقی نمی کند که یگ پروژه عظیم است یا خیر میتوانید از این دستگاه ها به راحتی استفاده کنید و نیازی هم به تجهیزات نقشه برداری گران قیمت نیست. برای مثال نیازمند به خرید جی پی اس می باشید.

سوالات متداول تجهیزات نقشه برداری

  1. تجهیزات نقشه برداری چیست؟
    تجهیزات نقشه برداری به وسایلی گفته می شود که با استفاده از آن ها می توانید نقشه برداری را انجام دهید و از آن نقشه برای کار های ساختمانی و پروژه های عمرانی و … استفاده کنید.
  2. چگونه می توان نقشه برداری را انجام داد؟
    برای اینکه بتوانید نقشه برداری را انجام دهید می توانید با استفاده از گیرنده های چند کاناله سیگنال های ماهواره را دریافت کنید و نقشه برداری را آغاز کنید.
  3. تجهیزات نقشه برداری را چگونه می توان تهیه کرد؟
    برای اینکه بتوانید این تجهیزات را تهیه کنید می توانید یک سرچ در اینترنت انجام دهید و سپس آن ها را از سایت های معتبر خریداری کنید.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا