Hiro

تعیین موقعیت به روش  RTK چگونه است؟

تعیین موقعیت به روش  RTK

تعیین موقعیت امروزه به روش های مختلف قابل اجرا میباشد ولی RTK یک روش بسیار مناسب است که می تواند به صورت آنی موقعیت شما را محاسبه کند. RTK مخفف کلمه Real-Time Kinematic می باشد که معنی زمان حقیقی حرکت است. خوشبختانه این تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که با استفاده از آن می توان موقعیت افراد در حال حرکت را نیز به دست آورد. تعیین موقعیت به روش  RTK یک راه حل برای مشکلات نقشه برداری به حساب می آید. امروزه دیگر از روش های قدیمی برای نقشه برداری استفاده نمی شود و از جی پی اس ها برای این کار استفاده می کنند و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

این جی پی اس ها با استفاده از روش های مختلفی کار می کنند که RTK هم یکی از همین روش ها می باشد و برای این کار نیاز به یک ایستگاه مرجع در فاصله حداکثر 10 کیلومتری دارد تا بتواند به دقت سانتیمتر در تعیین موقعیت دست یابد. کارکرد این روش هم با استفاده از دو گیرنده، یکی ثابت یکی متحرک صورت می گیرد و گیرنده ثابت در یک نقطه معین تنظیم می شود ولی گیرنده متحرک شما هستید، سپس داده های به مرکز منتقل می شوند و این امر در روش RTK به صورت آنی فرستاده می شود.

عملکرد RTK چگونه است؟

گفتیم که RTK از یک مبنا برای تشخیص فواصل استفاده می کند و با توجه به آن مبنا می تواند مسافت را تخمین بزند اما اگر شرایط جوی را در نظر بگیریم اتمسفر کره ی زمین می تواند روی این محاسبه اثر گذار باشد و گاهی خطاهایی ایجاد می کند. اما با داشتن یک موقعیت معلوم ایستگاه مبنا، این خطاها بر روی مسافت ها  قابل بر آورد می باشند و می توانیم آن ها را درست کنیم.

تعیین موقعیت به روش  RTK چگونه است؟
عملکرد RTK چگونه است؟

همچنین برای اینکه بتوان میزان خطاهای این روش را کم کرد باید دستگاه گیرنده متحرک و مبنا را به یکدیگر نزدیک کرد. در این صورت خطاهایی که بر روی گیرنده متحرک ایجاد می شود می تواند بر روی گیرنده مبنا هم ظاهر شود و به این ترتیب مهندس نقشه بردار آن ها را راحت تر برطرف خواهد کرد. این روش می تواند میزان خطاهای موجود را در فاصله از 5 تا 10 متر به کمتر از یک متر برساند و یک تکنیک است که در نقشه برداری کاربرد دارد.

خصوصیات سیستم RTK تعیین موقعیت لحظه ای

تعیین موقعیت به روش  RTK برای سرعت بخشیدن به کار نقشه برداران استفاده می شود و دقت آن ها به حد زیادی بالا می برد. این روش به این معنی است که می توان در حال حرکت کردن و به سرعت اطلاعات را با دقت بسیار زیاد به دست آورد. این ابزار دارای تجهیزاتی گران است و برای همه افراد مناسب نمی باشد و تنها نقشه برداران و سایر کاربران این چنینی می توانند از آن استفاده کنند. این افراد برای اینکه به دقت بسیار بالایی نیاز دارند بهتر است که از سیستم تعیین موقعیت به روش  RTK استفاده کنند.

این روش نه تنها از شبه فواصل برای محاسبه موقعیت استفاده می کند بلکه از فاز حامل و اندازه گیری های داپلر استفاده می کند. این کار موجب می شود تا خطای زمانی هم در نظر گرفته شود که به آن Timing error می گویند. گیرنده مبنا این سیگنال ها و داده ها را دریافت می کند و به گیرنده متحرک ارسال می کند.

گیرنده های RTK این قابلیت را دارند که baseline را بین ایستگاه مبنا و متحرک محاسبه کنند. ایستگاه مبنا دارای موقعیت مشخصی است و محاسبه baseline  با این روش دقتی کمتر از یک سانتی متر دارد. بنابر این فاصله ایستگاه متحرک می تواند با دقتی میلیمتری محاسبه شود. در واقع با توجه به موقعیت گیرنده مبنا موقعیت گیرنده متحرک به دست می آید.

شرایط راه اندازی شبکه RTK

برای راه اندازی شبکه RTK نیاز به ایجاد یک ایستگاه اطلاعاتی GPS می باشد. برای تعیین موقعیت به روش  RTK با استفاده از این ایستگاه ها می بایست در آن ها GPS دوفرکانسه، کامپیوتر، تجهیزات لینک اطلاعاتی با مرکز کنترل محاسبات و سیستم تامین انرژی قرار بگیرند. فاصله بین ایستگاه ها ی شبکه نباید بیشتر از 20 کیلومتر باشد و به همین دلیل تعداد ایستگاه های بسیار زیادی مورد نیاز خواهد بود. به همین دلیل هم است که تعیین موقعیت به روش  RTK بسیار سریع و دقیق عمل می کند.

تعیین موقعیت به روش  RTK چگونه است؟
شرایط راه اندازی شبکه RTK

امر دیگری که در این زمینه وجود دارد نگهداری از این ایستگاه ها و بکارگیری آن ها به صورت مداوم می باشند، برای استفاده از روش RTK شبکه باید همیشه آنلاین باشد و با کاربر ارتباط برقرار کند و به نظر می رسد که این کار نیاز به هزینه بسیار بالایی دارد اما این هزینه در دراز مدت بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و می توان از این روش برای کار های دیگر استفاده کرد. تعیین موقعیت به روش  RTK بسیار به صرفه می باشد و با توجه به اینکه این تعیین موقعیت دقت سانتی متری دارد برای نقشه برداری بسیار مفید خواهد بود.

سخن پایانی

تعیین موقعیت به روش های مختلفی انجام می شود اما از زمانی که گیرنده های ماهواره ای GPS به وجود آمده اند طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند دیگر کمتر کسی است که از دوربین های توتال استیشن استفاده کند. تعیین موقعیت به روش  RTK بسیار به صرفه است، شاید در ابتدا هزینه آن بالا باشد اما در طولانی مدت این هزینه جبران می شود و کارآمدی آن بسیار به چشم خواهد آمد. با این روش هم دقت موقعیت یابی بالا می رود و هم سرعت انجام این کار بسیار زیاد می شود.

سوالات متداول تعیین موقعیت به روش  RTK

  1. برای تعیین موقعیت به روش  RTK چه باید کرد؟
    برای این کار دستگاه هایی وجود دارند که گیرنده سیگنال های ماهواره ای می باشند و از آن ها می توانید برای دریافت سیگنال های RTK استفاده کنید.
  2. بهترین روش برای تعیین موقعیت چیست؟
    در حال حاضر بهترین روش برای تعیین موقعیت استفاده از روش RTK است چرا که به صورت آنی و با دقت بسیار بالا سیگنال ها را برای شما ارسال می کند.
  3. استفاده از سیستم تعیین موقعیت RTK نیازمند چه زیر ساختی است؟
    برای استفاده از این روش کشور ها نیاز به یک پایگاه مرکزی و ایستگاه های بسیار متعدد با حداکثر فاصله 20 کیلومتری از یکدیگر دارند.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا