Hiro

تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس

شباهت جی پی اس و جی پی آر اس

جی پی اس و چی پی آر اس از لحاظ دیکته ای شباهت زیادی دارند و تنها یک حرف با هم دیگر تفاوت و اختلاف دارند. این شباهت باعث شده بعضی از مردم آنها را با هم اشتباه بگیرند. در صورتی که تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس بسیار است. تفاوت آنها به حدی است که به هیچ عنوان نمی توان از آنها بجای یکدیگر استفاده کرد.

اصلی ترین فرق gps و gprs

همانطور که پیش تر گفتیم این دو تفاوت زیادی باهم دارند اما اگر بخواهید با اصلی ترین تفاوت آنها آشنا شوید این است که که جی پی اس برای موقعیت یابی بکار می رود. اما جی پی آر اس به منزله و معنی خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی است. در اصل جی پی آر اس یکی از نسل های شبکه جی اس ام است.

قدمت gprs و gps

استارت کار جی پی آر اس حدودا از سال 1994 زده شد. بعد از آن در سال 1997 تا حدی مورد قبول عموم قرار گرفت نهایتا در سال 1999 به مرحله نهایی خود رسید. در این سال جی پی آر اس با پیشرفت های بسیاری مواجه شد. قابل ذکر است که اخیرا با مورد توجه قرار گرفتن تری جی (3جی) چی پی آر اس ها تا حدود زیادی فراموش شده اند. در انتها به این نتیجه می رسیم که این دو تنها فقط در کلمه و ظاهر به هم شبیه هستند.

تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس بسیار شدیدتر از چیزی است که به نظر می آید. جی پی اس بطور خلاصه یک سیستم و دستگاه موقعیت یابی ست اما در مقابل جی پی آر اس سرویس اطلاعاتی است که در گوشی موبایل بکار می رود. موقعیت مکانی شما بصورت دقیق روی زمین توسط جی پی اس مشخص می شود در مقابل جی پی آر اس برای استفاده کاربران از اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد مانند استفاده از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، وبگردی یا سرچ در گوگل.

کاربردهای gps و چی پی آر اس

جی پی اس  یا سیستم موقعیت یابی برای پیدا کردن مکان مورد نظر و بدست آوردن اطلاعات بکار می رود. سیستم جی پی اس در شرایط آب و هوایی گوناگون داده های مورد نظر مهندسین و کاربران را با دقت ارائه می دهد. جی پی اس متشکل از بیست و چهار ماهواره است که در مدار زمین است. جی پی آر اس اما همانگونه که گفتیم در گوشی ها بکار می رود و همان کار اینترنت فور جی و … امروزی رو انجام می دهد. از دیگر کاربردهای جی پی آر اس تماشا کردن ویدیو، دانلود کردن، ایمیل زدن و … نیز می باشد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس همراه ما باشید.

کاربرد جی پی اس و جی پی ار اس
جی پی آر اس و جی پی اس دارای کاربردهای متنوعی هستند

مهم ترین کاربردهای جی پی آر اس

  • وب گردی
  • تماشای ویدئو
  • دانلود فایل های گوناگون
  • استفاده از اپلیکیشن های متفاوت
  • فرستادن و دریافت ایمیل

مهم ترین کاربردهای جی پی اس

  • موقعیت یابی برای ارتش  و نظامیان
  • موقعیت یابی برای خودرو
  • پیدا کردن اطلاعات یک مکان برای مهندسان

اصلی ترین هدف از طراحی جی پی اس چیست؟

اولیه و مهم ترین هدف از طراحی این تکنولوژی برای رسیدن به تارگ نظامی و ارتشی بود. اما بعد از گذشت سال ها و بوجود آمدن پیشرفت های متفاوت، آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت و توانستند استفاده های متعدد از آن کنند. جی پی بصورت شبانه روزی و بیست و چهار ساعته کار می کند آن هم بصورت جهانی. از دیگر مزیت های استفاده از آن رایگان بودنش است. چی پی اس امروزه با استقبال شدید مردم مواجه شده و اکثر افراد در روز به آن نیاز دارند. همچنین هیچ سیستم و یا اختراعی تاکنون نتوانسته جای جی پی اس را بگیرد.

هدف استفاده از جی چی اس
از جی پی اس برای موقعیت یابی دقیق استفاده میشود

ردیاب، کاربرد فوق العاده جی پی اس

یکی دیگر از مهمترین نیازهایی که به وسیله جی پی اس ها برطرف می شود ردیاب های مختلف هستند، این ردیاب ها مصارف مختلفی دارند و برای بسیاری وجودشان حیاتی است. از جمله این ها ردیاب سالمندان است. این دستگاه برای حفاظت از افراد سالمند ساخته شده است. به کمک آنها  می توان از افراد سن بالا و کم توان بصورت دقیق مراقبت کرد. و آن ها را تحت نظر گرفت تا اتفاق ناگواری برایشان رخ ندهد. تمامی ردیاب هایی که بوسیله جی پی اس کار می کنند دارای یک آنتن داخلی هستند. بوسیله آنها اطلاعات مورد نیاز کاربران رد و بدل می شود. در کنار اینگه جی پی اس دارای کاربردهای بی شمار است. اما اصلی ترین کاربرد آن ردیاب برای مسیریابی میباشد.

مزایای دریافت اینترنت گوشی بوسیله جی پی آر اس

شما هر زمان از شبانه روز می توانید با استفاده از آن به اینترنت وصل شوید. سرعت بسیار بالای اینترنت دریافتی نیز زبانزد است. سرعت آن در مقابل دیگر خطوط اینترنتی و ارتباطی بسیار بالا است. یکی دیگر از مزیت های جی پی آر اس که در مقاله تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس به آن اشاره می کنیم مقرون به صرفه بودن آن است. مقدار هزینه ای که برای شما محاسبه می شود بصورت دقیق اندازه دیتایی است که دریافت یا ارسال می کنید. در زمان قطعی اینترنت هیچ گونه هزینه ای برای شما حساب نمی شود. ناگفته نماند که جی پی آر اس از پهنای باند وسیعی برخوردار است. این نیز باعث می شود کاربران برای فرستادن دیتا از سرعت خوبی برخوردار باشند.

دریافت اینترنت با جی پی آر اس
اینترنت جی پی ار اس دارای کیفیت و سرعت خوبی است

3 تفاوت اصلی gps و gprs

  1. کانکشن های جی پی آر اس بوسیله برج های روی زمین صورت می گیرد. اما در ارتباط جی پی اس بوسیله ماهواره های ( بیست و چهار ماهواره) مدار زمین صورت می گیرد.
  2. جی پی آر اس برای دادن خدمات به کاربران کار می کند. در صورتی که جی پی اس یک سیستم موقعیت یابی است که به وسیله ماهواره فعالیت می کند.
  3. جی پی آر اس برای شروع کارش تنها با یک ایستگاه زمینی می تواند کار کند ولی جی پی اس دست کم به 3 عدد نیاز دارد.
نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا در مورد شباهت این دو دستگاه صحبت شد که تنها از لحاظ ظاهری و دیکته ای می باشد. در ادامه در مورد تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس صحبت کردیم که بسیار شدید است و کاربردهای گوناگونی دارند. جی پی آر اس ها کار اینترنت را برای کاربران انجام می دهد. در صورتی که جی پی اس برای موقعیت یابی بکار میرود.

سوالات متداول

جی پی آر اس چیست؟

جی پی آر یک سیستم اینترنت و وب گردی است. مثل 4جی

جی پی اس چیست؟

جی پی اس یک سیستم موقعیت یابی دقیق است.

مهم ترین تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس کدام است؟

جی پی آر اس برای شروع کارش تنها با یک ایستگاه زمینی می نواند کار کند ولی جی پی اس دست کم به 3 عدد نیاز دارد.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا