Hiro

جی ان اس اس چیست

جی ان اس اس چیست؟

تعریف لغوی جی ان اس اس:

 جی ان اس اس یا به اختصار نوشتاری جی.ان.اس.اس (GNSS) که مخفف عبارت Global Navigation Satellite System می باشد، به معنای سیستم ناوبری جهانی ماهواره مبنا است. عملکرد سیستم جی ان اس اس (GNSS) به صورت کلی مشابه سیستم جی پی اس (GPS) یا سیستم تعیین موقعیت جهانی است با این تفاوت که جی پی اس متشکل از ماهواره های ساخت یک کشور می باشد و جی ان اس اس مجموعه ای از ماهواره های ساخت کشورهای مختلف است. از جمله این مجموعه ماهواره ها، ماهواره های جی پی اس (GPS) متعلق به ایالات متحده آمریکا، ماهواره های گلوناس (GLONASS) متعلق به کشور روسیه، ماهواره های کامپس (Compass) یا بیدو (BeiDou) متعلق به کشور چین و ماهواره های گالیله (Galileo) متعلق به اتحادیه اروپا می باشند. در ادامه به توضیح کامل جی ان اس اس پرداخته خواهد شد.

اجزا  تشکیل دهنده جی ان اس اس:

اجزای جی ان اس اس (GNSS) براساس سطح دسترسی عموم، پژوهشی و نظامی و همچنین دقت اندازه گیری طبقه بندی می شوند. این اجزا شامل نسل اول و نسل دوم سیستم که با نام GNSS-1 و GNSS-2 بوده و متشکل از بخش ماهواره ای و زمینی است طبقه بندی می گردند. باقی اجزا شامل ماهواره های اصلی یا هسته ای مجموعه (Core Satellite)، سیستم تقویت ماهواره ای سراسری (SBAS) شامل Omnistar و StarFire، سیستم تقویت ماهواره ای محلی شامل WAAS آمریکا، EGNOS اروپا، MSAS ژاپن و GAGAN هندوستان، سیستم‌های تقویت سراسری زمینی QZSS ژاپن، IRNSS هندوستان و … می باشند.

آنچه به صورت عمومی در مورد اجزای جی ان اس اس (GNSS) می توان گفت تقسیم بندی ذیل است. سیستم جی.ان.اس.اس (GNSS) شکل تکامل یافته سیستم جی.پی.اس (GPS) می باشد. در اصل منظومه جی.پی.اس (GPS) بخشی از شاکله وجودی سیستم جی.ان.اس.اس (GNSS) است. قدمت سیستم جی.پی.اس (GPS) از منظومه های جدید جی.ان.اس.اس (GNSS) بسیار بیشتر بوده و راه اندازی این سیستم به دهه 70 یا 60  میلادی باز می گردد. این درحالی است که سیستم جی ان اس اس (GNSS) به نسبت جی پی اس (GPS) سیستمی نوپا محسوب می شود. تعداد ماهواره های موجود در مدار جی.پی.اس (GPS) به 32 می رسد. در حالی که تعداد ماهواره های جی.ان.ا.س.اس (GNSS) علاوه بر ماهواره های جی.پی.ا.س (GPS)، شامل ماهواره های گلوناس (GLONASS) با بیش از 24 ماهواره، گالیله (Galileo) با بیش از 24 ماهواره و بیدو (BeiDou) با 35 ماهواره تا سال 2020 میلادی شده است. در قیاس مجموعه ماهواره های جی.پی.اس (GPS) 32 عدد و مجموعه ماهواره های جی.ان.ا.س.اس (GNSS) به بیش از 115 ماهواره نیز می رسد.

 

کاربری های جی ان اس اس:

یکی از کاربردهای اصلی جی ان اس اس در امر نظامی است که از حوصله بحث خارج است. از سایر کاربردهای جی ان اس اس می توان به ناوبری یا هدایت (از دستگاه‌های کوچک دستی تا ماشین‌ها، کشتیها و هواپیماها)،تنظیم زمان، سرویس های محلی مانند enhanced۹۱۱، عملیات نجات، وارد کردن اطلاعات در نقشه‌های جغرافیایی، علوم ژئوفیزیک، رهگیری اشیاء اشاره نمود.

گیرنده های  جی ان اس اس نقشه برداری:

یکی از کاربردهای اصلی جی ان اس اس (GNSS) کاربرد گیرنده های زمینی آن در علم و عملیات نقشه برداری است. گیرنده  جی ان اس اس نقشه برداری وظیفه تهیه نقشه، نقطه برداری، پیاده سازی نقاط و تعیین حدود و حریم یک فضای مشخص روی زمین را به عهده دارد. از کاربری گیرنده های جی ان اس اس نقشه برداری می توان به نقشه برداری راه و ساختمان، تعیین حدود اراضی مسکونی، کشاورزی و منابع طبیعی، برداشت و پیاده سازی مبلمان شهری، برداشت و پیاده سازی خطوط نیرو ازجمله لوله های گاز، آب و فاضلاب، فیبر نوری و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

شرکت هیرو،  به عنوان یکی از تولید کنندگان گیرنده های  جی ان اس اس(GNSS) نقشه برداری، گیرنده  جی ان اس اس XiMA S10 و گیرنده  جی ان اس اسXiMA S10 L  را به منظور کاربری های دقیق نقشه برداری روانه بازار ایران کرده است. از جمله سایر گیرنده های این مجموعه می توان به Miniature M20 اشاره نمود که در حال حاضر تولید آن متوقف شده و جز محصولات پیشین هیرو محسوب می گردد. تمامی گیرنده های  جی ان اس اس نقشه برداری فوق از جمله گیرنده های  جی ان اس اسHiro  بوده و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش داخل ایران می باشند.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا