Hiro

قابلیت های دستگاه جی پی اس در سایت هیروگنس

موقعیت یاب جهانی

جی پی اس ها که به آنها موقعیت یاب های جهانی نیز می گویند سیستمی هایی هستند که امروزه کاربردهای فراوانی دارند. قابلیت های دستگاه جی پی اس امروزه تنها به موقعیت یابی محدود نمی شود و کاربردهای بیشتری دارد. از جی پی اس ها برای انجام امور مختلفی استفاده می شود زیرا دقت آنها بسیار زیاد است.

سال 1978 سالی است که اولین ماهواره جی پی اس به فضا فرستاده شد. در آن سال تنها هدف از این ماهواره بهره برداری نظامی بود. اما از چند سال بعد متوجه کاربردهای گسترده این وسیله شدند و استفاده عمومی از آن آغاز شد.

قابلیت های دستگاه جی پی اس شامل چه مواردی می شود؟

از این وسیله پر کاربرد برای انجام امور مختلفی استفاده می شود. جی پی اس ها امروزه جزو اصلی ترین ابزارهای کاربردی قرار می گیرند.

دستگاه جی پی اس چه قابلیت هایی دارد؟
موقعیت یابی به کمک جی پی اس

برخی از قابلیت های دستگاه جی پی اس عبارتند از :

  • توانایی ردیابی خودرو و ارسال موقعیت خودرو به صاحب خودرو
  • جی پی اس های خودرو شما را قادر می سازند از وضعیت باتری خودرو آگاه باشید.
  • به کمک جی پی اس های خودرو می توانید از راه دور خودرو را خاموش و روشن کنید.
  • دادن بهترین مسیر در زمان رانندگی برای رسیدن به مقصد
  • در نقشه برداری اطلاعات دقیق تری به مهندسان می دهد.
  • مهندسان نقشه برداری محدودیت خط دید ندارند.
  • دادن اطلاعات دقیق جغرافیایی به کاربران
  • اطلاع دادن به رانندگان در مورد ترافیک مسیر

نحوه کارکرد دستگاه جی پی اس چگونه است؟

با قابلیت های دستگاه جی پی اس آشنا شدید و متوجه شدید که این دستگاه بسیار پرکاربرد و مفید است. اما دستگاه جی پی اس چگونه کار می کند؟ دستگاه چی پی اس شامل تعدادی ماهواره است که به کمک آنها اطلاعات را دریافت می کند.

آموزش نحوه کار با جی پی اس در سایت هیروگنس
دریافت اطلاعات از جی چی اس

24 ماهواره در فضا قرار دارند و بطور میانگین هر 24 ساعت یکبار زمین را دور می زنند. برای کنترل ماهواره ها 5 ایستگاه زمینی در نظر گرفته شده است که این ایستگاه ها اطلاعات زیر را دریافت می کنند.

  • این ایستگاه ها محل ماهواره ها را بطور دقیق دریافت می کنند.
  • شناسه های ماهواره ها را دریافت می کنند.
  • از سلامت ماهواره ها آگاه هستند.
  • زمان ارسال پیام ها را بطور دقیق ثبت می کنند.

جی پی اس چگونه موقعیت یابی می کند؟

از مهم ترین قابلیت های دستگاه جی پی اس می توان به موقعیت یابی اشاره کرد. اما دستگاه جی چی اس چگونه این کار را انجام می دهد؟ در ابتدا زمان توسط یک ماهواره که بصورت سیگنال است از نقطه ای مشخص ارسال می شود. زمانی که گیرنده این سیگنال آن را دریافت می کند زمان ارسال تا زمان دریافت را محاسبه می کند.

به وسیله این محاسبه موقعیت جی پی اس از 3 ماهواره مشخص می شود. اما در این محاسبه خطا رخ می دهد. دلیل آن هم خطای زمانی است که در یکی از گیرنده ها وجود دارد. برای ماهواره ها یک ساعت اتمی در تولید اطلاعات در نظر گرفته شده است.

نحوه موقعیت یابی جی پی اس
دریافت اطلاعات ماهواره ها

زمانی که گیرنده های جی پی اس نشان می دهند به اندازه زمان هایی که ساعت های اتمی که در ماهواره ها وجود دارند تولید می کنند دقیق نمی باشد. برای رفع این خطا ماهواره چهارم کمک کننده است. از فاصله ای که ماهواره چهارم از گیرنده دارد استفاده می شود تا موقعیت سه ماهواره دیگر دقیق تر محاسبه شود.

DOP چیست؟

DOP یک مقدار است که میزان دقت دستگاه های جی پی اس را نشان می دهد. هر چه میزان این مقدار کمتر باشد جی پی اس دقیق تر است و قابلیت های دستگاه جی پی اس بیشتر است. مقدار DOP به موقعیت ماهواره ها بستگی داشته و برای این که این مقدار کم باشد باید ماهواره ها بطور یکسان پخش شوند.

سیگنال جی پی اس

قدرت سیگنال امری بسیار مهم در کارایی جی پی اس هاست. هر چه قدرت سیگنال بهتر باشد دریافت آن نیز راحت تر است. اما هر چه این سیگنال به دلایلی ضعیف باشد دریافت آن نیز سخت تر می شود.پ

سخن پایانی

قابلیت های دستگاه جی پی اس باعث شده تا بیشتر افراد اقدام به خرید این وسیله کنند. برای مهندسان نقشه برداری جی پی اس از اهمیت بالایی برخوردار است. جی پی اس های نقشه برداری امر نقشه برداری را برای مهندسان ساده تر می کنند. برای خرید جی پی اس های نقشه برداری به سایت هیروگنس مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره قابلیت های دستگاه جی پی اس

  1. علت ضعیف شدن سیگنالهای جی پی اس چیست؟
    از عوامل ضعیف شدن سیگنالهای جی پی اس می توان به وجود موانع در مسیر سیگنالها و یا منابع نویز در نزدیکی جی پی اس ها اشاره داشت.
  2. شرایط جوی در کارکرد جی پی اس موثر است؟
    خیر کارکرد جی پی اس اصلا به شرایط جوی وابسته نیست و جی پی اس می تواند در شرایط بدی آب و هوایی نیز کار خود را به خوبی انجام دهد
  3. جی پی اس در نقشه برداری چه کاربردی دارد؟
    جی پی اس ها کاربردهای زیادی برای مهندسان نقشه برداری دارند اما مهم ترین کاربردهای آن می توان به کاهش هزینه و کوتاه کردن زمان نقشه برداری اشاره کرد.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا