Hiro

معرفی رشته مهندسی نقشه برداری

مهندسی نقشه برداری

نقشه برداری یکی از رشته هایی است که با استفاده از آن می توانیم نقشه راه ها و ساختمان ها و کوه ها و جنگل ها و حتی دریا ها را به دست آوریم و با استفاده از این نقشه ها پیشرفت بشر راحت تر خواهد بود. اگر این نقشه ها نبودند شما نمیتوانستید ساختمان ها و راه ها را به راحتی پیدا کنید و می بایست از راه های بسیار سخت استفاده می کردید تا بتوانید راه های مختلف را پیدا کنید و در این رابطه باید گفت که تکنولوژی پیشرفت بسیار زیادی کرده است. در گذشته نقشه برداری به سختی انجام می شده است ولی امروزه می بینیم که می توان به راحتی این کار را انجام داد و رشته هایی مانند مهندسی نقشه برداری به وجود آمده اند که می توانید با استفاده از آن ها در این زمینه پیشرفت کنید و به یک مهندس نقشه بردار تبدیل شوید.

مهندسی نقشه برداری نیاز به تجربه و دانش بسیار است، زمانی که تصمیم می گیرید این کار را انجام دهید باید به آن علاقه داشته باشید چرا که ممکن است این کار  سختی های بسیار زیادی را داشته باشد و شخصی که این کار را انجام می دهد می بایست به علم ریاضی هم آگاهی داشته باشد.

نقشه برداری چیست؟

نقشه برداری به علم نشانه گذاری اندازه گیری زوایا روی کره زمین گفته می شود که می توان به استفاده از این نشانه ها فاصله بین آن ها را نیز تعیین کرد و بنابراین می توانیم با استفاده از این فاصله ها می توانیم عملیات های عمرانی و عملیات های انتقال نیرو را به راحت ترین شکل ممکن انجام داد.

معرفی رشته مهندسی نقشه برداری
نقشه برداری چیست؟

مهندسی نقشه برداری این کمک را به بشر می کند تا با استفاده از آن بتواند نقشه های مختلفی برای کاربری ها مختلف ایجاد کند. از انواع نقشه برداری ها می توانیم به نقشه برداری های دریایی، نظامی، تعیین مرز ها که در مقیاس های بزرگ تر هستند و یا نقشه های های کوچیک تر که در مقیاس نقشه های روستایی و شهری و یا نقشه های بنگاه های مسکن هستند می باشد. مهندسی نقشه برداری با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مختلف انجام می شود و کسانی که مهندس نقشه برداری می شوند با استفاده از این دستگاه ها داده ها را تحلیل می کنند و می توانند با استفاده از این دستگاه ها تمامی جزئیات کره زمین را به روی یک نقشه بی آورند.

انواع نقشه برداری

نقشه برداری دارای انواع مختلفی می باشد که اگر لازم باشد از هر یک از این روش ها برای نقشه برداری استفاده می شود. مهندسی نقشه برداری نیاز به علم بالایی می دارد که از این علم و دانش در زمینه های مختلف می توان استفاده کرد. به عنوان مثال برای نقشه های بسیار بزرگ می توان از هواپیما ها برای نقشه برداری استفاده کرد و یا در صورت نیاز از کشتی ها و ماهواره ها می توانیم نقشه برداری را انجام دهید و در ادامه با انواع نقشه برداری آشنا خواهید شد.

  • نقشه برداری زمینی:
    اولین مرحله برای مهندسی نقشه برداری، نقشه برداری زمینی می باشد و پایه تمام نقشه برداری ها است. کسی که میخواهد نقشه برداری را انجام دهد با استفاده از این نوع نقشه برداری می بایست خشکی های کره زمین و پستی بلندی ها را ابتدا حساب کند و آن ها را روی نقشه بیاورد.
  • نقشه برداری هوایی:
    نقشه برداری یکی از انواع نقشه برداری است که به آن فتوگرامتری نیز گفته می شود و با استفاده از هواپیما، بالگرد و یا پهپاد عکس هایی از سطح زمین گرفته می شود و می توانید با استفاده از این عکس ها نقشه هایی را روی آن پیاده سازی کنید.
معرفی رشته مهندسی نقشه برداری
نقشه برداری هوایی
  • نقشه برداری ماهواره ای یا فضایی:
    با استفاده از ماهواره ها انجام می شود و سطح بسیار گسترده ای از سطح زمین را در بر می گیرد. بنابراین با استفاده از ماهواره ها می توانیم نقشه بسیار وسیعی داشته باشیم که نیازمند مهندسی نقشه برداری بسیار پیشرفته می باشد.

رشته مهندسی نقشه برداری مناسب چه کسانی است؟

این رشته به دلیل این که دارای سختی های بسیاری است برای همه افراد مناسب نیست و همه نمی توانند در این رشته کار کنند. این رشته نیازمند فعالیت های کارگاهی و محیطی می باشد و می بایست در محیط های صحرایی نقشه برداری انجام شود و ممکن است روز ها و ماه ها این کار طول بکشد و برای همین نیازمند توان جسمی و ذهنی بالایی است. اگر میخواهید وارد این رشته شوید باید بگویم در آمد آن خوب است ولی می بایست به آن علاقه داشته باشید و علاوه بر این که توانایی کار در محیط های صحرایی و کار گاهی را دارا باشید می بایست توان محاسباتی قوی هم داشته باشید.

مهندسی نقشه برداری به طور کلی رشته بسیار خوبی است و دارای بازار کار مناسبی هم می باشد اما به دلیل اینکه دارای سختی های بسیاری است برای آقایان مناسب تر می باشد و بانوان می توانند در دفتر های نقشه برداری مشغول به کار دفتری شوند که مربوط به این رشته است.

سخن آخر

در آخر باید به شما بگویم که می توانید مهندسی نقشه برداری را یکی از بهترین رشته های حال حاضر در نظر بگیرید که درآمد بسیار خوبی هم دارد. کسانی که میخواهند این رشته را دنبال کنند می بایست روحیه کاری قوی داشته باشد و این را بدانند که می بایست به مدت چند روز تا چند ماه در محیط های صحرایی کار کنند.

سوالات متداول مهندسی نقشه برداری

  1. نقشه برداری چیست؟
    یکی از رشته هایی است که می توان با استفاده از آن اطلاعات و داده های سطحی و عمقی زمین را به دست آورد و آن را تبدیل به یک نقشه کرد و تمامی فصل ها و زوایای مختلف روی کره زمین را می توان با استفاده از این رشته به دست آورد.
  2. نقشه برداری به چه کاری می آید؟
    برای احداث پروژه های عمرانی، نقشه های راه ها ، نقشه های ساختمانی، نقشه های نظامی، نقشه های پروژه های انتقال نیرو و….. نقشه برداری به کار می آید.
  3. آیا بازار کار نقشه برداری خوب است؟
    مهندسی نقشه برداری دارای بازار کار خوبی است و می توان درآمد بسیار بالایی داشته باشد ولی لازمه آن تجربه کاری و علم و دانش کافی در این زمینه می باشد.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا