Hiro

همه چیز درباره نقشه برداری و گیرنده‌‌های ماهواره ای مولتی فرکانس در هیروگنس

نقشه چیست؟

یک بیان عامیانه و ساده برای نقشه وجود دارد و آن هم این است که همیشه توصیه شده قبل از جابه جایی، هزینه کردن و انجام هر کاری ابعاد دقیق آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. نقشه برداری و گیرنده‌‌های ماهواره ای مولتی فرکانس چه کاربردی دارند؟ به وسیله نقشه می توان هزینه انجام کارها را کاهش داد و از اتلاف وقت و اشتباه در انجام کار جلوگیری کرد. نقشه برداری در واقع بررسی ابعاد مختلف سطح زمین است.

گیرنده های ماهواره ای مولتی فرکانس

نام های مختلفی برای گیرنده های ماهواری وجود دارد. این گیرنده ها را با نام های مختلفی مانند جی پی اس شمیم، جی پی اس نقشه برداری، جی پی اس چند فرکانسه  می شناسند.

خرید انواع گیرنده های مولتی فرکانس از سایت هیروگنس
گیرنده های مولتی فرکانس

زمانی که گیرنده جی پی اس اطلاعات تمام سطوح را از ماهواره های جی پی اس دریافت کند می گویند جی پی اس مولتی فرکانس است. جی پی اس تک فرکانسه تنها سطر اول را دریافت می کند که به همین خاطر به آنها تک فرکانس می گویند.

گیرنده های نقشه برداری

امروزه خرید جی پی اس ها نقشه برداری از وسایل نقشه برداری بیشتر شده است. امروزه از GNNS به دلیل اینکه سیگنال های بیشتری دریافت می کند بسیار بیشتر استفاده  می شود. جی پی اس از 32 مدار استفاده می کند اما گیرنده های جی ان ان اس از 115 ماهواره استفاده می کند.

شما می توانید برای خرید انواع جی پی اس ها به سایت هیروگنس مراجعه کنید که نمایندگی فروش جی پی اس است. با نقشه برداری و گیرنده‌‌های ماهواره ای مولتی فرکانس آشنا شدید اما گیرنده های مولتی فرکانس چه ویژگی هایی دارند؟

گیرنده های مولتی فرکانس چه ویژگی هایی دارند؟

از ویژگی ها مهم گیرنده های مولتی فرکانس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت بسیار مهم برداشت اطلاعات در شرایط دشوار
    یکی از مشکلاتی که مهندسان با آن مواجه اند این است که باید برای یافتن اطلاعات یک نقطه جی پی اس را قائم نگه دارند. در گیرنده های چند فرکانسه نیاز به قائم نگه داشتن نیست.

    ویژگی های گیرنده های مولتی فرکانس در هیروگنس
    رادیو موم بودن گیرنده های مولتی فرکانس
  •  رادیو مودم که در واقع یک پل بین دو گیرنده است.
    رادیو اصطلاحات و تصحیحات را به گیرنده های بیس و روور ارسال می کند. گیرنده های نقش برداری به این دو گیرنده نیاز دارند. در نقاطی که امکان استفاده از امواج اینترنتی وجود ندارد از امواج رادیویی استفاده می شود.
  • برد GEM مهم ترین بخش گیرنده های GNSS  است.
    این برد در واقع تمامی پردازش ها را انجام می دهد تا موقعیت یک نقطه را بدست بیاورد. به این برد مغز GNNS هم گفته می شود. تفاوت بین گیرنده های نقش برداری و گیرنده های ساده هم در این قطعه است.

انواع گیرنده ها در نقشه برداری

گیرنده های نقشه برداری دارای سه نوع زیر هستند:

  • جی پی اس های تک فرکانسه
    دیگر از این جی پی اس ها برای نقشه برداری استفاده نمی شود. این جی پی اس ها سیگنال ها را در باند فرکانسی L1 دریافت می کنند.
  • جی پی اس های دو فرکانسه
     امروزه دیگر از این جی پی اس ها هم استفاده نمی شود. این گیرنده ها می توانند سیگنال L1 و L2 را دریافت کنند.

    خرید گیرندهای نقشه برداری از سایت هیروگنس
    گیرنده های نقشه برداری
  • جی پی اس های چند فرکانسه
    این گیرنده های چند فرکانسه می توان تا سیگنال L5 را دریافت کنند و سیگنالهای کمکی را نیز می توان از طریق این گیرنده دریافت کرد.

برداشت مختصات نقاط چگونه انجام می شود؟

با نقشه برداری و گیرنده‌‌های ماهواره ای مولتی فرکانس و ویژگی های گیرنده های مولتی فرکانس آشنا شدید اما مختصات نقاط توسط گیرنده ها چگونه برداشت می شود؟ برداشت مختصات به سه روش زیر انجام می شود:

  1.  برداشت مختصات نقاط به روش RTK
    در برداشت مختصات به این روش گیرنده اول در نقطه ی معلوم قرار می گیرد و گیرنده دوم بر روی نقطه ای که مختصاتش را می خواهیم مستقر می شود. دقت این روش سانتی متری است.
  1. برداشت مختصات نقاط به روش استاتیک
    این روش دقیق ترین روش برداشت مختصات نقاط است. برای پروژهای که حساسیت بالایی دارند از این روش استفاده می شود. در این روش فاصله دو گیرنده از هم می تواند تا 1 ساعت باشد.
  1.  برداشت مختصات نقاط به روش PPK
    شبیه روش استاتیک است. از این روش در مواقعی استفاده می شود که در نقطه ای که می خواهیم مختصاتش را بدست بیاوریم دسترسی به اینترنت وجود نداشته باشد.

سخن پایانی

به خوبی با نقشه برداری و گیرنده‌‌های ماهواره ای مولتی فرکانس آشنا شدید. مهندسان بیشتر برای برداشت مختصات از روش استاتیک استفاده می کنند تا از مختصات نقطه مورد نظر خیالشان راحت باشد. برای خرید انواع جی پی اس ها به بهترین سایت فروش جی پی اس یعنی هیروگنس مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. زمانی که دسترسی به اینترنت نباشد چگونه موقعیت نقاط مشخص می شود؟
    زمانی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد از روش PPK برای مختصات خوانی استفاده می شود که هر دو گیرنده باید بطور همزمان خوانده شوند.
  1. کدام روش برداشت مختصات هزینه کمتری دارد؟
    روش آر تی کی که بخاطر استفاده از سامانه شمیم هزینه و سرعت آن بسیار بالا است.
  2. در سایت هیروگنس امکان خرید جی پی اس مولتی فرکانسه نیز وجود دارد؟
    بله شما با مراجعه به این سایت می توانید اقدام به خرید انواع جی پی اس مانند مدل پر فروش xima s10  کنید.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا