Hiro

کاربرد جی پی اس در پروژه های نقشه برداری

نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری

جی پی اس یا (Global Positioning Systems) یک سیستم موقعیت یاب جهانی است که از آن برای کار های مختلف از جمله نقشه برداری استفاده می شود. این سیستم در ابتدا کاربرد نظامی داشت اما بعدا تبدیل به یک سیستم موقعیت یاب جهانی برای عموم تبدیل شد و افراد عادی هم توانستند از آن استفاده کنند. این سیستم به افراد امکان موقعیت یابی دقیق را می دهد و برای همین از آن برای نقشه برداری پروژه های مختلف نیز استفاده می شود. نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری بسیار مهم می باشد چرا که با استفاده از آن دیگر نیاز نیست که از سیستم ها و محاسبات بسیار سخت استفاده کرد و می توان با جی پی اس، نقشه برداری را به سریعترین شکل ممکن انجام داد.

برای نقشه برداری دستگاه هایی وجود دارند که گیرنده های جی پی اس هستند و امواج رادیویی از ماهواره ها را دریافت می کنند و اطلاعات آن را در اختیار مهندسان قرار می دهند. این کار به راحتی انجام می گیرد و این گیرنده ها امروزه می توانند به کامپیوتر و یا گوشی موبایل مهندسان نقشه برداری متصل شوند و اطلاعات را با استفاده از آنها ها تجزیه و تحلیل کنند. نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری بسیار مهم و حیاطی است، در نقشه برداری میتوان از دوربین های نقشه برداری هم استفاده کرد اما بهترین راه استفاده از جی پی اس است.

کارکرد جی پی اس چگونه است؟

GPS کارکرد بسیار جالبی دارد، این سیستم با استفاده از ماهواره ها کار می کند و می تواند با سیگنال های رادیویی اطلاعات موقعیتی را به کاربران بر روی زمین انتقال دهد. ماهواره های بسیاری در فضا وجود دارند که سیگنال های رادیویی را مخابره می کنند و گیرنده های جی پی اس این سیگنال ها را دریافت می کنند. گیرنده های جی پی اس دارای انواع مختلفی هستند که میتوان آنها را به تک فرکانسه و بیشتر که به آن مولتی فرکانسه می گویند تقسیم بندی کرد.

نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری هم همین است و مهندسان از این گیرنده ها و سیستم موقعیت یاب جهانی برای نقشه برداری استفاده می کنند و موقعیت و مختصات خود را با استفاده از ماهواره ها دریافت می کنند و اطلاعات آن ها را تحلیل می کنند.

کار با جی پی اس
کار کرد جی پی اس نقشه برداری

گیرنده های تک فرکانسه برای نقشه برداری خوب هستند، اما کاربرد آن ها قدیمی شده است و دقت بسیار بالایی دارند، اما کارکرد آنها در مناطقی که دارای منابع مختلف است مانند جنگل ها و یا شهر ها مناسب نیست چرا که منابع مختلف مانع رسیدن سیگنال به گیرنده می شوند و برای برقراری ارتباط دوباره زمان زیادی لازم  خواهد بود.

این در حالی است که گیرنده های مولتی فرکانسه می توانند از چندین ماهواره استفاده کنند و موقعیت دستگاه را به صورت قوی تر پیدا کنند. نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری به این صورت است که مهندسان می توانند از آن ها در هر شرایط آب و هوایی استفاده کنند.

نحوه دریافت سیگنال ها توسط گیرنده های جی پی اس

گیرنده های جی پی اس سیگنال های رادیویی را از ماهواره ها دریافت می کنند. این سیگنال ها حاوی اطلاعات موقعیتی هستند و نام های مختلفی دارند. گیرنده های تک فرکانسه سیگنال های L1 را دریافت می کنند و تنها با استفاده از این سیگنال کار خود را انجام میدهند.

ولی گیرنده های دو فرکانسه از سیگنال های L1  و L2 استفاده می کنند و که در واقع از دو ماهواره در حال استفاده کردن هستند. گیرنده های سه فرکانسه و بالاتر هم می توانند علاوه بر L1 و L2 سیگنال های L5 را نیز دریافت کنند و به همین منظور مهندسان از این دستگاه ها بیشتر استفاده می کنند.

دریافت سیگنال جی پی اس نقشه برداری
سیگنال ماهواره ای

نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری به همین صورت است و مهندسان از دستگاه هایی استفاده می کنند که قوی تر و دقیق تر هستند (دستگاه های مولتی فرکانس). دستگاه های مولتی فرکانس توانایی این را دارند که به صورت مداوم کار کنند و اگر سیگنال خود را از یک ماهواره از دست بدهند ماهواره های دیگری در جهت های دیگر وجود دارند که سیگنال های لازم را به کار بر ارائه دهند.

نحوه استفاده مهندسان از جی پی اس نقشه برداری

از آنجایی که نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری بسیار مهم است در تمامی مراحل نقشه برداری یک پروژه از این دستگاه ها استفاده می شود و مهندسان ابتدا محل مورد نظر را مشخص می کنند و نقاطی را برای نقشه برداری آماده می کنند. این نقاط توسط دستگاه های جی پی اس موقعیت یابی می شوند و برای این کار تنها کافی است که مهندس دستگاه را روی نقطه مورد نظر قرار دهد و دستگاه با ماهواره ارتباط برقرار کند تا سیگنال های رادیویی را دریافت کند. بعد از این که سیگنال دریافت شد می توانند اطلاعات دستگاه را روی کامپیوتر بریزند و محاسبات خود را انجام دهند.

استفاده مهندسان از جی پی اس
استفاده از جی پی اس در نقشه برداری

سخن پایانی

در نقشه برداری استفاده از جی پی اس بسیار مرسوم است و این به خاطر افزایش سرعت کار نقشه برداران و دقت آن ها است. سیستم جی پی اس یا موقعیت یاب جهانی دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته ای است که با استفاده از ماهواره ها و سیگنال های آن ها کار می کند.

نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری به این صورت است که یک گیرنده جی پی اس را در محل، روی نقاط مشخص قرار می دهند و این گیرنده با دریافت سیگنال های ماهواره ای موقعیت دستگاه را دریافت می کند و آن را ذخیره می کند. نقشه بردار بعد از برداشت نقاط می تواند آن ها را روی کامپیوتر خود بریزد و محاسبات خود را انجام دهد.

سوالات متداول نقش جی پی اس در پروژه های نقشه برداری

1.           سیستم جی پی اس چگونه کار می کند؟

سیستم جی پی اس با استفاده از امواج رادیویی کار میکند. ماهواره ها در فضا قرار دارند و سیگنال هایی را به روی زمین ارسال میکنند و گیرنده ها این سیگنال ها را دریافت می کنند و با توجه به موقعیت ماهواره، می توانند موقعیت گیرنده را به صورت دقیق به دست بیاورند.

2.           از چه جی پی اس هایی در نقشه برداری استفاده می شود؟

امروزه از گیرنده های بسیار قوی مانند  xima s10و  xima s10Lبرای نقشه برداری استفاده می شود که می توانند تا 800 کانال را پشتیبانی کنند.

3.           از جی پی اس در چه پروژه هایی استفاده می شود؟

در جی پی اس نقشه برداری در پروژه های عمرانی، راهسازی، ساختمان و … استفاده می شود و می توان با استفاده از آن ها عوارض زمین را به دست آورد.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا