Hiro

نقش نقشه برداری در راهسازی

نقش نقشه برداری در راهسازی چیست؟

نقشه برداری یک راه بسیار آسان برای راه سازی است. یعنی اگر نقشه برداری به درستی انجام شود شما می توانید به راحتی راه سازی را انجام دهید. این به این معنی نیست که تنها نقشه راه را به دست بیاورید و همان جایی که قرار است راه ساخته شود را شروع به کندن کنید و پیش بروید. این کار نیازمند یک عملیات بسیار بزرگ می باشد. نقش نقشه برداری در راهسازی بسیار مهم و حیاتی است به صورتی که اگر نقشه برداری وجود نداشته باشد شما نمی توانید یک راه دقیق ایجاد کنید و ممکن است در مسیر راه سازی به مشکل بر خورد کنید.

با استفاده از نقشه برداری می توانید تمامی موانع مسیر را ببینید و برای از بین بردن آن ها برنامه ریزی کنید. راه سازان برای این که بتوانند یک مسیری را طی کنند از نقشه برداری برای راه سازی استفاده می کنند و این امر موجب می شود تا همه چیز را زیر نظر داشته باشند.نقش نقشه برداری در راهسازی به مهندسین راه سازی این کمک را می کند تا مسافت و پستی بلندی های راه را محسابه کنند و این برای اجرای یک عملیات راهسازی حیاتی است.

نقشه برداری در راهسازی

نقشه برداری در راهسازی یک امر بسیار مهم است به صورتی که بدون نقشه برداری راه سازان با مشکلات بسیار جدی روبرو خواهند شد. تصور کنید میخواهید یک عملیات راه سازی را انجام دهید و کوه ها و جنگل ها و رودخانه ها در مسیر شما قرار دارند و می بایست با استفاده از نقشه برداری برای عبور از این موانع راه حلی را پیدا کنید.نقش نقشه برداری در راهسازی به این صورت است که  می توان با استفاده از ماهواره ها تصاویری از سطح زمین به دست آورد. این تصاویر معمولی نیستند و تمامی پستی و بلندی ها در آن می بایست محاسبه بشوند و برای اینکار نقشه برداران در تمامی شیب ها و بلندی ها باید مختصات سطح زمین را وارد کنند.

نقش نقشه برداری در راهسازی
نقشه برداری در راهسازی

این مختصات با استفاده از دستگاه های جی پی اس بارگذاری می شود و به این صورت است که نقشه برداردستگاه را در مکان مورد نظر قرار می دهد و سپس یک سیگنال از ماهواره دریافت می کند و این سیگنال حاوی مختصات جغرافیایی می باشد و نقشه بردار این مختصات را می تواند روی سیستم خود پیاده کند تا محاسبات خود را انجام دهد.نقش نقشه برداری در راهسازی به همینجا ختم نمیشود و شما باید میزان شیب و قوس راه و عوامل بسیار دیگری را محاسبه کنید.

نقشه برداری در راهسازی چگونه انجام می شود؟

نقش نقشه برداری در راهسازی به این گونه است که مهندسان نقشه برداری با استفاده از دستگاه ها  وتجهیزات مانند جی پی اس مولتی فرکانس نقشه برداری از روی نقشه یک مسیر مناسب را به دست می آورند و شروع به تهیه نقشه های توپو گرافی می کنند. اما این کار به همین جا ختم نمی شود و می بایست تمامی جوانب را در نظر بگیرند.

گفتنی است که تمامی محاسباتی که مهندسان انجام می دهند در این مقاله گنجانده نمی شود اما می توان گفت که بیشتر کار آن ها با استفاده از دستگاه های جی پی اس می باشد چرا که سرعت انجام این کار را سریع تر می کند و کار آن ها را راحت تر می شود. نقشه برداری در راهسازی کار بسیار پیچیده ای است و مهندسان می بایست در محلی که میخواهند پروژه را انجام دهند حضور داشته باشند و تمای مختصات راه را به دست بیاورند و با میخ کوبی علامت های راه را مشخص کنند.

به دلیل این که راه یک خط صاف نیست و پیچ و خم های بسیار زیادی دارد مهندسان نقشه برداری در راه سازی می بایست تمامی این پیچ و خم ها و پستی و بلندی ها را با استفاده از دستگاه های خود انجام دهند. برای نقشه برداری و محاسبات خاکبرداری و محاسبات مسیر و …. از دستگاه های جی پی اس مولتی فرکانس استفاده می کنند.

 بهترین دستگاه های نقشه برداری راه سازی

بهترین دستگاه برای نقشه برداری راهسازی دستگاه های جی پی اس هستند اما دستگاه های دیگری مانند دوربین های نقشه برداری نیز استفاده می شوند که باید به شما بگویم که دستگاه های جی پی اس مولتی فرکانس دارای مزیت های بسیار بیشتری نسبت به دوربین های نقشه برداری دارند و این دستگاه های نقش نقشه برداری در راهسازی را پر رنگ تر می کنند. با استفاده از دستگاه های جی پی اس مولتی فرکانس علاوه بر این که کار آن ها سریع تر انجام میشود می توانند در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنند. این دستگاه ها قابلیت محاسبه تمامی عملیات های مورد نیاز مانند خاک برداری را دارا هستند و در هنگامی که پروژه راهسازی به مرحله پایانی رسیده است با استفاده از این دستگاه ها می بایست یک نقشه دیگر از مسیر جدید به دست بیاورند.

نقش نقشه برداری در راهسازی
بهترین دستگاه های نقشه برداری راه سازی

سخن آخر

در آخر باید به شما بگویم که نقش نقشه برداری در راهسازی بسیار اهمیت دارد و مهندسان نقشه بردار از اولین مرحله تا آخرین مرحله پروژه راه سازی در عملیات حضور خواهند داشت و می بایست با استفاده از اطلاعات آن ها و دانش آن ها تمامی محاسبات مسافتی زیرساختی و خاک برداری را انجام داد. نقش نقشه برداری در راهسازی از اول تا آخر پروژه نمایان است و می بینیم که نقشه بردار ها از اولین عملیات اجرایی راه سازی تا فاز پایانی در این پروژه فعالیت دارند و می توانند انجام راهسازی را راحت تر و سرعت آن را بیشتر کنند.

سوالات متداول نقش نقشه برداری در راهسازی چیست؟

  1. نقشه برداری در راهسازی چگونه انجام می شود؟
    نقشه برداری در راهسازی با استفاده از تجهیزات و دستگاه های جی پی اس و دوربین های نقشه برداری انجام می شود و محاسبات توسط نقشه بردار یا دستگاه انجام می شود.
  2. کدام دستگاه ها برای نقشه برداری بهتر است؟
    نقشه برداری با استفاده از دستگاه های جی پی اس هم راحت تر و هم سریع تر انجام خواهد شد.
  3. برای محاسبه راه و خاکبرداری از چه دستگاهی استفاده می شود؟
    برای این کار ها از دستگاه های جی پی اس مولتی فرکانس استفاده می شود.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا