Hiro

بهترین زمان برای عملیات برداشت مختصات نقاط توسط دستگاه گیرنده GPS

بهترین زمان برای عملیات برداشت مختصات نقاط توسط دستگاه گیرنده GPS

برداشت مختصات نقاط توسط گیرنده های GPS از مهم‌ترین عملیاتی است که برای پروژه های مختلف کاربرد دارد. از طریق انجام این عملیات می توان از اطلاعات تعیین موقعیت ماهواره ای استفاده کرد.

در هر عملیاتی که به منظور برداشت مختصات نقاط توسط گیرنده های gps انجام می شود کل عملیات بر اساس بهترین زمان برداشت مختصات نقاط و مشاهدات، برنامه ریزی و طراحی می شود.

به منظور تعیین بهترین زمان برداشت مختصات نقاط توسط دستگاه های گیرنده GPSابتدا باید مطمئن شوید که از دستگاه مناسب و با کیفیتی که دقت و سرعت بالایی دارد در این عملیات استفاده می کنید.

در ادامه یکی از بهترین دستگاه های گیرنده جی پی اس را به شما معرفی کرده و بهترین زمان برداشت مختصات نقاط توسط این دستگاه را نیز مطرح می‌کنیم:

دستگاه گیرنده جی پی اس هیرو

گیرنده جی پی اس هیرو یک دستگاه مولتی فرکانس است که با انجام محاسبات بسیار دقیق روی داده هایی که از ماهواره‌های مختلف می گیرد می ‌تواند شرایط ایده آلی را برای برداشت مختصات نقاط و مشاهدات در اختیار شما بگذارد.

دستگاه گیرنده جی پی اس هیرو دارای گیرنده GPS ، GLONASS ، BeiDou و Galileo و همچنین مجهز به سیستم دریافت تصحیحات ماهواره ای SBAS و  L-bandمی باشد.

دستگاه گیرنده جی پی اس هیرو
دستگاه گیرنده جی پی اس

با نصب و راه اندازی نرم افزار مرتبط با این دستگاه، امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید از آن برای برداشت مختصات نقاط به روشهای مختلف و در بهترین زمان ممکن استفاده کنید.

در نرم افزار دستگاه گیرندهGPS  هیروکه امکان اتصال با بلوتوث نیز برای آن وجود دارد برداشت نقاط به روش های استاتیک و RTK امکان‌پذیر است.

همچنین کاربران می‌توانند ماهواره‌ها، موقعیت دستگاه روی نقشه، تصحیحات خطا و تنظیمات رادیو مودم را نیز انجام دهند.

امکان مشاهده داده های خام نیز در این نرم افزار وجود دارد. محاسبه آزیموت، تفکیک خط، محاسبه فاصله، محاسبه محیط و مساحت و محلی سازی سیستم مختصات از دیگر امکاناتی است که با نصب نرم افزار این دستگاه گیرنده حرفه ای به آن دسترسی خواهید داشت.

همچنین با استفاده از دستگاه جی پی اس هیرو و نرم افزار مخصوص آن می توانید برداشت خودکار نقاط و برداشت بر اساس کد را نیز انجام دهید.

چطور بهترین زمان برای عملیات برداشت نقاط توسط گیرنده GPS را تعیین کنیم؟

برای تعیین بهترین زمان برای عملیات برداشت توسط گیرنده های جی پی اس بهتر است به سایت های پیش بینی عملیات زمینی می مانند سایت GNSS Planning Online مراجعه کنید. سپس اطلاعات تقریبی محل پروژه را وارد کنید تا این سایت وضعیت و شرایط ماهواره ها را طبق موقعیت مشخص شده و همچنین شرایط جوی روزهای آتی به شما نشان دهد.

با بررسی این پیش‌بینی‌ها می توانید بهترین زمان برای عملیات برداشت نقاط توسط دستگاه های گیرنده جی پی اس را انتخاب کنید.

علاوه بر شرایط جوی باید به عوامل دیگری نیز جهت تعیین بهترین زمان عملیات برداشت توسط دستگاههای GPS دقت کنید این عوامل عبارتند از:

تعداد ماهواره های در دسترس برای گیرنده GPS

دستگاههای گیرنده جی پی اس همانطور که در مقاله “دستگاه گیرنده جی پی اس چطور کار میکند؟” توضیح دادیم، از اطلاعات ماهواره ها برای تعیین موقعیت استفاده می‌کنند بنابراین هر چقدر تعداد ماهواره های در دسترس برای دستگاه گیرنده جی پی اس بیشتر باشد، اطلاعات برداشت نقاط با دقت بالاتری انجام می گیرد.

زمانی که در حال انتخاب بهترین زمان برای برداشت نقاط توسط دستگاه گیرنده GPSهستید، حتماً به تعداد ماهواره های در دسترس نیز دقت کنید و زمانی را انتخاب کنید که هم شرایط جوی مناسب باشد و هم تعداد ماهواره های در دسترس.

تعداد ماهواره های در دسترس برای گیرنده GPS
تعداد ماهواره های در دسترس

فاصله و زاویه ماهواره تا موقعیت مکانی تقریبی شما

تفاوتی ندارد که برداشت مختصات نقاط را برای چه پروژه ای انجام می دهید، در هر صورت مهمترین فاکتوری که در تمام پروژه ها حائز اهمیت است، دقت بالاتر مشاهدات و نقاط برداشت شده است.

فاصله و زاویه ارتفاعی ماهواره تا موقعیت مکانی شما، تاثیر قابل توجهی در دقت دستگاه گیرنده جی پی اس خواهد داشت. بنابراین، برای تعیین زمان برداشت توسط گیرنده های GPS دقت کنید که ماهواره ها هر چه بیشتر به راستای زنیت گیرنده نزدیک باشند.

در این صورت خطا های جوی چند مسیری به حداقل رسیده و دقت برداشت مختصات نقاط با دستگاه افزایش می‌یابد.

پایداری قرارگیری ماهواره ها در موقعیت گیرنده یا DOP

DOP   معیار دیگری است که باید هنگام تعیین بهترین زمان برای برداشت نقاط توسط گیرنده جی پی اس مورد توجه قرار دهید. هرچقدر ماهواره ها در بالای موقعیت مکانی شما دارای هندسه قرارگیری پایدارتری باشند، معیار  DOP کمتر است و کیفیت برداشت نقاط افزایش می یابد.

چرا تعیین بهترین زمان برداشت نقاط با دستگاههای گیرنده جی پی اس مهم است؟

برداشت نقاط با دستگاههای گیرنده جی پی اس در بهترین زمان ممکن علاوه بر اینکه کیفیت و دقت داده های برداشت شده و مشاهدات را افزایش می دهد می تواند خطا هایی مانند خطای یونسفر را که می تواند در تعیین موقعیت ماهواره های GNSS توسط گیرنده موثر باشد، به حداقل برساند.

برداشت مختصات نقاط در زمان مناسب می تواند در کاهش هزینه های عملیات موثر بوده و نیاز به تکرار عملیات را نیز به علت بی کیفیت بودن مشاهدات و داده های برداشت شده رفع کند.

 

 

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا