Hiro

بهینه ترین ابزار نقشه برداری چیست؟

بهینه ترین ابزار نقشه برداری چیست؟

نقشه برداری یکی از کار هایی است که می بایست با استفاده از ابزار مناسب انجام شود و اگر این ابزار به  درستی مورد استفاده قرار نگیرند و یا کار با آن ها به درستی انجام نشود نمی توان یک نقشه خوب را برداشت کرد. ابزار ها و تجهیزات نقشه برداری دارای انواع مختلفی هستند و هزینه استفاده از آن ها متناسب با کاری که انجام می شود، کم و یا زیاد می شود. گاهی اوقات نقشه بردار با یک ابزار ساده می تواند کار خود را انجام دهد اما در بسیاری از پروژه های بزرگ می بایست از انواع و اقسام دستگاه ها برای نقشه برداری استفاده کرد. بهینه ترین ابزار نقشه برداری به مهندسان کمک می کند.

تا بتوانند با استفاده از هزینه بسیار پایین تر کاربری بسیار بیشتری داشته باشند و به همین دلیل بیشتر مهندسان به دنبال دستگاه هایی کم هزینه اما با کیفیت و کارآمد هستند.

نقشه برداری یک کار بسیار سخت است و به مدت زیادی زمان برای تجزیه و تحلیل داده ها نیاز است. زمانی که نقشه برداران برای اولین بار به محل اجرای پروژه می روند و تا آخرین مرحله که مرحله finalization نام دارد مهندسان نقشه برداری می بایست حضور داشته باشند و با استفاده از بهینه ترین ابزار نقشه برداری مانند جی پی اس های نقشه برداری برداشت های خود را انجام دهند.

 ابزار بهینه در نقشه برداری

بهینه ترین ابزار در نقشه برداری دارای کیفیت بسیار مناسب و کاربرد عالی هستند که با توجه به این که تحریم ها برای ایران وجود دارد پیدا کردن چنین دستگاه هایی برای مهندسان نقشه برداری بسیار دشوار می باشد. از آنجایی هم که دستگاه های نقشه برداری و ابزار های مورد استفاده در این کار بسیار زیاد است باید گفت می بایست از دستگاهی استفاده شود که بتواند کار چندین دستگاه را انجام دهد.

از ابزار های بهینه که می توانند کار مهندسان نقشه برداری را بسیار آسان کنند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جی پی اس نقشه برداری
  • دوربین های توتال نقشه برداری
  • دوربین های تئودولیت نقشه برداری
  • این ابزار ها می توانند چند کار را با هم انجام دهند و کار با آن ها به مراتب می تواند سرعت عمل نقشه برداران را بالا ببرد و هزینه استفاده از آن ها پایین است. هزینه های خرید خود دستگاه ها ممکن است مقداری بالا باشد که بنا به نوع دستگاه و شرکت سازنده آنها متغییر است.
  • جی پی اس های نقشه برداری
بهینه ترین ابزار نقشه برداری چیست؟
ابزار بهینه در نقشه برداری

جی پی اس ها دستگاه هایی هستند که امروزه کار مهندسان را بسیار راحت کرده اند و آن ها می توانند با استفاده از دستگاه های جی پی اس به راحتی نقشه برداری را انجام دهند و سرعت عمل آنها را بسیار بالا می برد. دستگاه های GPS کاربری پیچیده ای دارند که این کاربری با استفاده از سیگنال های ماهواره ای می باشد و دستگاه را باید در نقاط مورد نظر قرار دهید و اطلاعات و مختصات را از ماهواره دریافت کنید.

بعد از این که مختصات از ماهواره به دستگاه انتقال داده شد نقشه بردار می بایست آن ها را بخواند و مختصات نقاط مختلف را با استفاده از کنترلر دستگاه جی پی اس در بیاورد. دستگاه های جی پی اس پیشرفته ترین نوع دستگاه ها برای نقشه برداری به حساب می آیند و با استفاده از آن ها می توانیم میزان عملیات خاکبرداری، مسافت و …. را محاسبه کنیم و نیازی به دستگاه ها ی دیگر نخواهد بود.

به همین ترتیب بهینه ترین ابزار نقشه برداری در رده اول جی پی اس ها می باشند که به شما این امکان را می دهند تا انواع عملیات های نقشه برداری را با سرعت بسیار بیشتری انجام دهید.

دوربین های توتال

در رده دوم بهینه ترین ابزار نقشه برداری دوربین های توتال قرار دارند و بعد از جی پی اس ها این ابزار می توانند کمک بسیار زیادی به مهندسان نقشه برداری کنند. این دوربین ها شامل یک تئودولیت دیجیتالی و یک فاصله یاب دیجیتالی هستند و کار اندازه گیری زاویه و تعیین مسافت های افقی و عمودی را بر عهده دارند.

این دستگاه ها دارای یک صفحه نمایش گر برای اپراتور های خود هستند تا مهندسان بتوانند با استفاده از این صفحه نمایش محاسبات مختلف را اندازه گیری کنند.

تکنولوژی آن ها به پیچیدگی جی پی اس ها نیست و سیگنالی را دریافت نمی کنند ولی کار با آن ها مقداری زمان بر است چرا که نقشه بردار می بایست ابتدا نقاط مختلف را با استفاده از دوربین های توتال بخواند و سپس با محاسبات دقیق آن ها را به نقشه تبدیل کند.

بهینه ترین ابزار نقشه برداری چیست؟
دوربین های توتال

دوربین های تئودولیت

این دوربین ها از بهینه ترین ابزار نقشه برداری به حساب می آیند و بعد از جی پی اس و دوربین توتال در رده سوم قرار دارند و با استفاده از آن ها تنها می توان فاصله و زاویه ها را به دست آورد که آن ها را هم باید با استفاده از محاسبات به صورت دستی وارد کنید و خود دستگاه قابلیت محاسبه را ندارد.

سخن پایانی

در آخر باید بگویم که نقشه برداران باید از دستگاه هایی استفاده کنند که بتواند چندین کار را برای آنها انجام دهد. دستگاه هایی که دارای قابلیت چند کار هستند برای نقشه برداران بسیار مفید هستند هر چند که ممکن است بعضی از آنها گران باشند اما می توانند سرعت عمل نقشه برداری و دقت آن ها را بالاتر ببرند.

بهینه ترین ابزار نقشه برداری جی پی اس ها هستند که از همه دستگاه هایی که تا کنون به بازار آمده اند و ساخته شده اند پیشرفته تر و به روز تر هستند این دستگاه های می توانند مجموعه ای از فعالیت های نقشه برداری را برای مهندسان انجام دهند.

سوالات متداول بهینه ترین ابزار نقشه برداری

1.     بهترین ابزار برای نقشه برداری چیست؟

بهترین ابزار برای نقشه برداری GPS های نقشه برداری هستند که با استفاده از سیگنال های ماهواره ای کار میکنند.

2.     تفاوت دوربین نقشه برداری با GPS نقشه برداری چیست؟

دوربین های نقشه برداری کاربری سخت تری دارند و مهندس نقشه بردار می بایست با محاسبات خود نقشه را در بیاورد ولی جی پی اس های نقشه برداری این امکان را به کاربران می دهند تا محاسبات را با دستگاه انجام دهند.

3.     آیا استفاده از GPS نقشه برداری بهینه است؟

بله استفاده از جی پی اس نقشه برداری می تواند در هزینه ها، سرعت عمل و دقت نقشه بردار، نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا