Hiro

مقایسه GPS تک فرکانس و دو فرکانس

دسته بندی GPS از نظر تک فرکانس و دو فرکانس

گیرنده های GPS از نظر دسته بندی از نظر دریافت فرکانس به گیرنده های تک فرکانس و مولتی فرکانس (چند فرکانس) تقسیم می شوند. با توجه به اینکه هدف ما از استفاده از این تجهیزات راحتی در پروسه ی بدست آوردن نتایج و صرفه جویی در زمان و هزینه می باشد می خواهیم در این مطلب به طور کامل به این موضوع بپردازیم که این سیستم ها چه تفاوتی دارند و استفاده از هر کدام چه مزایا و معایبی برای ما دارد.همچنین در این مطلب به طور کامل و از پایه به مباحثی مانند اینکه فرکانس و سیگنال چیست نیز می پردازیم تا هر چیزی را که راجع به مقایسه GPS تک فرکانس و دو فرکانس نیاز داریم در اختیار داشته باشیم.
سیگنال و فرکانس در جی پی اس
منظور از سیگنال و فرکانس در جی پی اس چیست
 

منظور از سیگنال و فرکانس در جی پی اس چیست؟

تعریف سیگنال

اگر بخواهیم خیلی ساده به این موضع بپردازیم ، به هر موجی که در بردارنده ی پیام باشد، یک سیگنال گفته می شود.در مبحث گیرنده های جی پی اس همانطورکه در مطالب قبلی هم عنوان شد، گیرنده های به طور پیوسته با ماهواره ها در ارتباط هستند و دیتا های خود را از این طریق منتقل می کنند. پس متوجه اینموضوع شدیم که گیرنده های جی پی اس سیگنال ها چطور و چگونه جابجا می کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می آورند.

تعریف فرکانس

این موضوع را نیز اگر بخواهیم بسیار ساده عنوان کنیم به اندازه گیری تعداد تکرار یک رخداد در واحد زمان فرکانس می گویند. برای محاسبه فرکانس باید تعداد تکرار رخداد مورد نظر را شمارش کرده و بر طول بازه ی زمانی تقسیم کنیم.  
تفاوت GPS دوفرکانس و تک فرکانس
تفاوت GPS دوفرکانس و تک فرکانس

تفاوت جی پی اس تک فرکانس و دو فرکانس

از گیرنده هایی که امروزه استفاده از آنها مخصوصا در نقشه برداری بسیار شایع شده است GPS های تک فرکانس و دو فرکانس هستند که علاوه بر اینها  کاربردهای بسیار زیادی دارند. شاید بسیاری از افرادی دانش بسیار کمی در این زمینه داشته باشند و به همین خاطر هم نتوانند گزینه ی مناسب برای کار خود را انتخاب کنند . با دانستن این موارد شما می توانید گیرنده ی مناسب خود را انتخاب کرده وبدانید که در چه زمینه ای از گیرنده ی تک فرکانس و در چه زمینه ای از گیرنده های مولتی فرکانس استفاده کنید. موارد زیر در این ارزیابی و انتخاب موثر می باشند:
  • دقت
  • راندمان و عملکرد

بررسی دقت در گیرنده تک فرکانس و دو فرکانس :

این یکی از مواردی می باشد که بررسی آن در خرید جی پی اس بسیار مهم می باشد و در خرید جی پی اس اهمیت زیادی دارد. بررسی دقت در هر دو مدل از این گیرنده ها نشان داده که هر دوی این گیرنده ها از دقت یکسان برخوردار می باشند و دقت هر دو تقریبا یک سانتی متر یا کمتر از آن می باشد. به همین خاطر استفاده از این جی پی اس ها اطمینان خاطر را به دلیل دقت بالا به همراه دارد.

عملکرد GPS تک فرکانس و دو فرکانس
بررسی راندمان و عملکرد در گیرنده های تک فرکانس و دو فرکانس

بررسی راندمان و عملکرد در گیرنده های تک فرکانس و دو فرکانس :

همانطور که در قسمت قبل هم صحبت شد دقت در هر دو گیرنده برابر می باشد و برای انتخاب باید عوامل دیگر را در نظر بگیریم. موردی که تاثیر بسیاری در انتخاب دارد، سرعت عملکرد و اطمینان از نتیجه نهایی در این موارد می باشد. با توجه به اینکه سرعت در گیرنده های دو فرکانسه بالاتر می باشد استفاده از جی پی اس دو فرکانس به خاطر سرعت بالا باعث می شود در زمان کوتاه تری به نتایج مورد نظرخود برسیم. علاوه بر  این مورد شما در استفاده از جی پی اس های تک فرکانس برای هر بار استفاده باید حدود 20 دقیقه منتظر بمانید تا جی پی اس بر روی نقطه ی مورد نظر مستقر شود و برای همین مورد نیاز به سه پایه ی مخصوص می باشد که فرآیندی وقت گیر است و علاوه بر این پس از پایان پروسه ی نقشه برداری زمان زیادی صرف آنالیز دیتاهای به دست آمده خواهد شد و همین کار نیز بسیار زمان بر می شود و به همین خاطر امروزه بسیار کمتر از جی پی اس های تک فرکانس استفاده می شود.

گیرنده های جی پی اس دو فرکانس :

با توجه به مواردی که گفته شد، متوجه شده اید که دیگر امروزه استفاده از گیرنده های تک فرکانس هیچ گونه توجیهی ندارد و به همین خاطر استفاده از گیرنده های دو فرکانس یا چند فرکانس بسیار زیاد شده است. جی پی اس های دو فرکانس که به آنها RTK هم گفته می شود  بعد از راه اندازی اطلاعات درخواستی شما را به سرعت به شما میرسانند و مانند گیرنده های تک فرکانس نیازی به صرف زمان زیاد برای جمع آوری و ذخیره سازی اطلاعات نمی باشد. در نهایت هدف از  مقایسه GPS تک فرکانس و دو فرکانس این بود که با توجه به نیاز امروزه و اینکه می خواهیم استفاده از تجهیزات مختلف منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه شود، از این رو استفاده از گیرنده های مولتی فرکانس با توجه به سرعت بالا و دقت نتیجه می تواند این اطمینان را برای ما حاصل کند که در زمان و هزینه ی خود صرفه جویی کردیم و نتایجی صحیح نیز بدست آورده ایم.  

در سیستم های تک فرکانس گیرنده فقط یک فرکانس دریافت می کند و در سیستم های دو یا چند فرکانس، گیرنده دو یا چندین فرکانس دریافت می کند. در هر دو سیستم دقت یکسان می باشد. در سیستم دو یا چند فرکانس سرعت و کارایی بهتری نسبت به سیستم تک فرکانس وجود دارد.

به هر موجی که در بردارنده ی پیام باشد، یک سیگنال گفته می شود.در گیرنده های جی پی اس همانطورکه در مطالب قبلی هم عنوان شد، گیرنده ها به طور پیوسته با ماهواره ها در ارتباط هستند و مدام در حال انتقال سیگنال ها به یکدیگر می باشند.

این موضوع را نیز اگر بخواهیم بسیار ساده عنوان کنیم به اندازه گیری تعداد تکرار یک رخداد در واحد زمان فرکانس می گویند. برای محاسبه فرکانس باید تعداد تکرار رخداد مورد نظر را شمارش کرده و بر طول بازه ی زمانی تقسیم کنیم.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا