Hiro

منظومه ی glonass در نقشه برداری چیست؟

منظومه ی glonass در نقشه برداری

منظومه ی glonass در نقشه برداری استفاده های بسیار زیادی دارد، نقشه برداران از این سیستم استفاده می کنند تا دیتا های دقیقی به دست بیاورند و بتوانند نقشه های خود را به درستی تهیه کنند. این منظومه در سال 1970 توسط کشور شوروی ساخته شد و ابتدا از آن برای اهداف نظامی استفاده می شد. اما با پایان گرفتن جنگ سرد متوجه شدند که این منظومه می تواند کاربرد تجاری هم داشته باشد و از آن برای اهداف تجاری هم استفاده کردند. از این سیستم می توان در بخش های مختلف مانند هواشناسی، ارتباطات، ناوبری و داده های شناسایی استفاده کرد.

این سیستم در سال 1982 به فضا پرتاب شد و در سال 1993 به طور کامل برای عموم معرفی شد. بعد از این که سیستم عملکرد سیستم گلوناس کاهش یافت روسیه متعهد شد که ماهواره های این سیستم را حداقل به 18 عدد برساند و هم اکنون منظومه ی Glonass در نقشه برداری دارای 24 ماهواره است و می توانید از این منظومه برای نقشه برداری استفاده کنید. از زمان پرتاب ماهواره های نسل اول گلوناس  مدت زیادی گذشته است اما تا به امروز این ماهواره ها به روز تر می شوند و در حال حاضر ماهواره های GLONASS-M آماده برای پرتاب هستند.

طراحی سیستم گلوناس

طراحی سیستم گلوناس در نقشه برداری به این صورت است که اپراتور حداقل به چهار ماهواره متصل می شود تا بتواند از هر جهت موقعیت خود را به دست بیاورد. منظومه ی GLONASS در نقشه برداری دارای تعداد زیادی ماهواره است که به صورت مداوم به دور مدار زمین می چرخند و اطلاعات و دیتا های بسیار زیادی را برای شما ارسال می کنند. با استفاده از آن می توانید موقعیت مکانی خود را به صورت سه بعدی بر روی پلتفرم های مختلف ببینید. طراحی این سیستم باعث شده است که نقشه برداران بتوانند به راحتی در شرایط آب و هوایی نامناسب هم کار خود را انجام دهند و باید گفت که در شرایط بسیار بد اپراتور می تواند حداقل از چهار ماهواره برای دریافت اطلاعات استفاده کند.

منظومه ی glonass در نقشه برداری چیست؟
طراحی سیستم گلوناس

بخش های مختلف glonass

بخش های مختلف گلوناس دارای عملکرد های متفاوتی هم هستند. از این بخش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بخش فضایی
  • بخش کنترل
  • بخش سیگنال

در بخش اول که مربوط به ماهواره ها و گردش آن ها در دور منظومه زمین است باید گفت، 24 ماهواره به صورت منظم به دور زمین در حال گردش هستند. گردش این ماهواره ها هر هشت روز یک بار تکرار می شود و این یعنی این که می توانید با استفاده از منظومه ی glonass در نقشه برداری به صورت مداوم کار کنید. این ماهواره ها در مدار های دایره ای شکل با شیب 68.4 درجه و شعاع مداری 19.140 کیلومتر قرار دارند که حدود 1.060 کیلومتر کمتر از ماهواره های GPS است.

بخش دوم که کنترل نام دارد بر اساس پایگاه های مختلف در کشور روسیه کار میکند. این بخش کنترل درست همانند شبکه GPS است و پایگاه های کنترل آن بر روی زمین قرار دارند. بخش کنترل GLONASS شامل مرکز کنترل سیستم و شبکه ایستگاه های ردیابی فرمان در سراسر روسیه است. بخش کنترل GLONASS، مشابه GPS ، بر سلامت ماهواره ها نظارت می کند، بنابراین می توان گفت که این سیستم می تواند بهتر، سریع تر و دقیق تر نقشه نقشه برداران را برای انجام پروژه های خود راهنمایی کند.

بخش سوم هم سیگنال نام دارد که در منظومه ی glonass در نقشه برداری مورد استفاده قرار میگیرد. این بخش مدیریت سیگنال ها را بر عهده دارد و با استفاده از کد های مختلف فرکانس های متفاوتی را به هر ماهواره ارسال می کند. این تکنیک به عنوان FDMA شناخته می شود و می توان برای دسترسی چندگانه تقسیم فرکانسی از آن استفاده کرد.

آینده منظومه ی glonass در نقشه برداری

با توجه به این که امروزه منظومه ی Glonass در نقشه برداری از ماهواره های Glonass-m استفاده می کنند در صورت خرابی و فرسودگی آن ها می توان از تکنولوژی بسیار پیشرفته تر استفاده کرد که به آن Glonass-K  می گویند. این ماهواره ها می توانند سیگنال های جدیدی را تولید و ارسال کنند.

منظومه ی Glonass در نقشه برداری میتواند دقیت مهندسان را بسیار بالا ببرد و در نسل های جدید این منظومه از سیگنال های L3 استفاده می شود. در ماهواره های Glonass-K سیگنالی به نام L3 وجود دارد که با مرکزیت 1202.025 مگاهرتز پخش می شود. برخلاف سیستم های Glonass  موجود L3 می تواند با دیگر منظومه ها ارتباط برقرار کند و از جمله آن ها می توانیم به GPS و Galileo اشاره کنیم و باید بگویم که این سیگنال بر اساس CDMA کار می کند.

منظومه ی glonass در نقشه برداری چیست؟
آینده منظومه ی glonass در نقشه برداری

آینده این سیستم بسیار جای پیشرفت دارد، همانطور که در گذشته توانسته اند که ماهواره های جدید تر را جایگزین کنند، در آینده هم از تکنولوژی های پیشرفته تر استفاده می شود و ماهواره های بسیار دقیق تر و سریع تر به این منظومه اضافه خواهد شد. گفتنی است که منظومه ی Glonass در نقشه برداری وظیفه ی بسیار مهمی را بر عهده دارد و مهندسان می توانند از آن برای محاسبات دقیق نقشه برداری خود استفاده کنند.

سخن آخر

با توجه به نیاز مهندسان به سیستم های نقشه برداری و ناو برداری کشور های مختلف دست به ایجاد سیستم های ناوبری زده اند و با استفاده از آن ها می توانند اطلاعات بسیار مهمی را از بیرون جو زمین ارسال کنند و ما با دریافت این اطلاعات متوجه می شویم که در اطرافمان چه می گذرد. علاوه بر این ها این سیستم ها این امکان را به ما می دهند تا بتوانیم از سطح زمین نقشه هایی را تهیه کنیم. از این سیستم ها می توان به منظومه ی Glonass  در نقشه برداری اشاره کرد که کار مهندسان را بسیار راحت کرده است. از دیگر سیستم ها می توان به galileo  و GPS اشاره کرد که هر کدام به ترتیب برای اروپا و آمریکا می باشند.

منظومه ی Glonass در نقشه برداری متعلق به کشور روسیه است و از زمان شوروی ایجاد شد و ابتدا با 18 ماهواره کار می کرد اما امروزه دارای 24 ماهواره است که همواره به دور مدار زمین در حال گردش هستند و سیگنال ها را به صورت 24 ساعته به زمین ارسال می کنند.

سوالات متداول منظومه ی Glonass در نقشه برداری

  1. منظومه ی Glonass چیست؟
    سیستم ناوبری کشور روسیه است که دارای 24 ماهواره می باشد و مهندسان می توانند با استفاده از سیگنال های آن نقشه برداری را انجام دهند.
  2. منظومه ی گلوناس به چه صورت کار میکند؟
    این منظومه با استفاده از سیگنال های بسیار قوی به نام های L3، L2،L1 می تواند اطلاعات و موقعیت را به اپراتور ارسال کند.
  3. منظومه ی Glonass برای چه چیزی کاربرد دارد؟
    این منظومه برای نقشه برداری و شناسایی آب و هوا کاربرد دارد و از آن برای بررسی عوارض زمین استفاده می کنند.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا