Hiro

چگونگی انجام نقشه برداری

نحوه انجام نقشه برداری

نقشه برداری یکی از کارهایی است که می توانید رشته آن را در دوران دبیرستان و هنرستان انتخاب کنید و وارد آن شوید اما با توجه به این که این کار برای افرادی که در سنین خاصی هستند امکان پذیر می باشد دیگر افراد مسن تر و سن بالاتر نمی توانند در دبیرستان و دانشگاه وارد این رشته شوند و می بایست در آموزشگاه ها یا به صورت تجربی این کار و حرفه را یاد بگیرند. نحوه انجام نقشه برداری نیاز به دانش ریاضی و مهندسی دارد که بتوان با استفاده از این دانش فاصله و مساحت و مقیاس را به دست آورد و این اطلاعات را می بایست در برنامه ها و دستگاه های نقشه برداری نیز وارد کرد.

نقشه برداری با امروزه با استفاده از دستگاه های خاص نقشه برداری انجام می شود و افرادی که می خواهند این کار را انجام دهند می باست کار با این دستگاه ها را یاد بگیرند. استفاده از دستگاه های نقشه برداری و دوربین ها نیازمند دانش ریاضی و فیزیک می باشد. این دستگاه ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها دارای کارایی های مختلفی است و با توجه به این که چالش هایی بسیاری رو به روی افراد نقشه کش وجود دارد بنا به شرایط از یکی از این دستگاه ها استفاده می کنند.

روش های انجام نقشه برداری

نقشه برداری دارای انواع مختلفی می باشد و روش های مختلفی هم دارد. انسان ها برای کار های مختلف از نقشه برداری های مختلف استفاده می کنند و به همین منظور شما می توانید به راحتی با استفاده از این نقشه ها کار های خود را انجام دهید. نحوه انجام نقشه برداری به رشته ای که در آن حضور دارید هم بستگی دارد. به عنوان مثال برای نقشه بردار ساختمان از دوربین های نقشه برداری استفاده می شود.

روش های انجام نقشه برداری
بهترین راه های انجام نقشه برداری

دوربین های نقشه برداری این امکان را به مهندسان می دهند تا فاصله ها و زاویه های ساختمان را به دقیق ترین شکل ممکن در بیاورند و همین امر می تواند باعث شود که دیوار های ساختمان ها صاف و دقیق ساخته شوند و ساختمان محکم تر ساخته می شود و می توان گفت یکی از ساده ترین روش های نقشه برداری همین نقشه برداری ساختمان می باشد.

اما برای نقشه راه ها و نقشه های اقیانوس ها از روش های دیگر استفاده می شود و با استفاده از عکس های هوایی و دریایی می توان نقشه های بسیار گسترده ای را درست کرد.

اما رایج ترین روش نقشه برداری استفاده از دستگاه های ماهواره ای و جی پی اس می باشد که می توانید با استفاده از آن ها به راحتی نقشه برداری را انجام دهید.

ابزار نقشه برداری

برای این که بتوانید یک نقشه خوب ایجاد کنید می بایست ابتدا کار با ابزار نقشه کشی را یاد بگیرید. علاوه بر استفاده از هواپیما و ماهواره ها و کشتی ها برای نقشه برداری می بایست از ابزار دیگری هم استفاده کرد. این ابزار این امکان را به افراد و مهندسان می دهند تا بدون استفاده از تجهیزات گران قیمت مانند هواپیما بتوانند نقشه برداری را انجام دهند.

انواع ابزار نقشه برداری
ابزار های مختلف نقشه برداری

برای نقشه برداری می توانید از ابزار های مختلف استفاده کنید. این دستگاه ها عبارت اند از:

  1. ترازیاب ها
  2. دوربین های تئودولیت
  3. دوربین های توتال استیشن
  4. انواع جی چی اس ها
  5. مترهای لیزری
  6. تراز لیزری
  7. سه پایه
  8. منشور
  9. شاخص ترازیاب
  10. متر
  11. شاقول
  12. ژالن
  13. انواع تراز
  14. ژالن گیر
  15. شیب سنج
  16. قطب نما

با استفاده از این ابزار می بایست نقشه برداری یک منطقه را انجام دهید و می بایست کار با هر یک را بلد باشید در غیر این صورت نقشه برداری شما با مشکل مواجه خواهد شد.

اقدام به نقشه برداری

به طور کلی برای این که بتوانید نقشه برداری را انجام دهید نیاز به نشان گر هایی خواهید داشت و می بایست این نشان گر ها را در محل های مشخصی که میخواهید نقشه برداری را انجام دهید بگذارید. به عنوان مثال می بایست در محیطی که می خواهید نقشه برداری را در آن انجام دهید یک نقشه را به اسم نقطه A مشخص کنید و سپس نقطه دیگری را در فاصله دور دست با نام نقطه B مشخص کنید.

حال با استفاده از دوربین های نقشه برداری می بایست فاصله ی این دو نقطه را به دست بیاورید. نحوه انجام نقشه برداری به این صورت بسیار ساده می باشد و می توانید در اولین کار با دوربین آن را یاد بگیرید.

انجام نقشه برداری
نحوه انجام نقشه برداری

اما در بعضی از اوقات نیاز است که زاویه های مختلفی را به دست بیاورید که در این صورت با استفاده از دوربین و گونیا و شاخص می توانید این کار را انجام دهید و فرمول های خاص خود را دارد.

اما بهترین راه استفاده از دستگاه های جی پی اس می باشد که از جمله این دستگاه ها می توان به دستگاه مولتی فرکانس Xigma اشاره کرد که با استفاده از سیگنال های ماهواره ای کار میکند و داده ها و مختصات را از دستگاه به راحتی می توانید به گوشی و سیستم خود منتقل کنید.

نحوه انجام نقشه برداری با این کار بسیار راحت است اما اگر می خواهید در این کار حرفه ای شوید می بایست نقشه بر داری را در آموزشگاه های مربوطه یاد بگیرید.

سخن پایانی

در آخر باید به شما بگویم که می توان نقشه برداری های ساده را با استفاده از تجربه انجام داد و هیچ پیش نیازی لازم نیست و اگر به این کار علاقه داشته باشید می توانید این کار را انجام دهید و یاد بگیرید و ساده ترین نقشه برداری مربوط به نقشه برداری ساختمان می شود.

نحوه انجام نقشه برداری متناسب با کاری که انجام می شود متفاوت است و به عنوان مثال برای نقشه شهر ها یا توپو گرافی از راه ها و روش های خاص خودشان استفاده خواهد شد.

سوالات متداول نحوه انجام نقشه برداری

  1. نقشه برداری چگونه انجام می شود؟

نقشه برداری با استفاده از دستگاه ها و دوربین های مخصوص و با استفاده از دانش ریاضی انجام می شود.

  1. چگونه می توانید نقشه برداری انجام دهیم؟

برای این کار می بایست کار با دستگاه های نقشه برداری را یاد بگیرید و با استفاده از دانش ریاضی این کار را انجام دهید.

  1. چگونه می توانیم دستگاه های نقشه برداری را تهیه کنیم؟

برای تهیه دستگاه های نقشه برداری می توانید به سایت hirognss مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا