Hiro

آموزش مراحل نقشه برداری زمینی در سایت هیروگنس

روش نقشه برداری زمینی

نقشه برداری زمینی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت نقشه برداری زمینی روشی است که به وسیله آن و با کمک ابزارهای نقشه برداری و نقشه برداری بصورت زمینی نقشه تهیه می شود. در این روش طول ها، اختلاف ارتفاعات و ابعاد عوارض مشخص شده ترسیم می شوند.

برای نقشه برداری زمینی از ابزارهای مختلفی کمک گرفته می شود تا اینکار را برای  ما ساده تر کنند. برای تهیه ابزارهای نقشه برداری به سایت هیروگنس مراجعه کنید.

از چه ابزاری برای نقشه برداری زمینی استفاده می شود؟

برای این نقشه برداری از ابزارهای گوناگونی استفاده می شود که عبارتند از:

  • تئودولیت یا زاویه یاب

    یک نوع دوربین است که به وسیله آن اندازه گیری زوایا را انجام می دهند. با استفاده از این ابزار و قرار دادن آن بر روی سه پایه زوایای افقی و قائم را اندازه گیری می کنند.

  • ترازیاب

    این ابزار هم شبیه یه دوربین طراحی شده و به کمک آن اختلاف ارتفاع دو نقطه را اندازه گیری می کنند. از این ابزار باید به همراه خط کش مخصوص که میر هم نامیده می شود استفاده کرد.

    خرید ابزارهای نقشه برداری زمینی در سایت هیروگنس
    زاویه یاب
  • مترهای نواری

    به کمک این ابزار که در جنس و طول های های مختلف ساخته می شود طول را اندازه گیری می کنند.

  • طول یاب الکترونیکی

    برای اندازه گیری طول های بلند از این ابزار استفاده می شود تا اندازه گیری سرعت بیشتری پیدا کند.

  • توتال استیشن

    این ابزار تقریبا کاربردی ترین وسیله برای نقشه برداری زمینی است. این ابزار از ترکیب تئودولیت با طولیاب ها تولید می شوند. این ابزار به صورت آنی مختصات نقطه مورد نظر را نمایش می دهد.

نحوه کارکرد طولیاب های الکترونیکی چگونه است؟

این ابزار نقشه برداری زمینی ابتدا موجی به نقطه مورد نظر ارسال می کند زمانی که این موج به خود منعکس می شود این دستگاه اختلاف موج را اندازه گیری می کند. طولیاب های الکترونیکی بر روی تئودولیت نصب شده و یک منشور هم روی قرار می گیرد تا موج را منعکس کند. طول یاب را در نقطه اول قرار می دهند و منشور را روی نقطه دوم قرار می دهند.

طولیاب الکترونیکی چگونه کار می کند؟
طول یاب الکترونیکی

بعد از استقرار طول یاب و منشور در نقاط ذکر شده موج از طریق طولیاب ارسال می شود. منشور این نور را به طول یاب باز می گرداند. بعد از این فرآیند طول موج را بررسی می کنند تا مختصات نقطه مورد نظر بدست بیاید.

چگونگی انجام نقشه برداری زمینی

برای این که نقشه برداری زمینی به خوبی انجام شود باید مراحل زیر انجام شود:

  • شناسایی کردن زمین

    زمانی که کارفرما زمین را برای انجام پروژه تحویل می دهد باید نسب به اندازه گیری مختصات مختلفی مانند مساحت منطقه و راه های دسترسی اقدام کرد. این مرحله اهمیت زیادی دارد و در صورتی که به خوبی انجام شود نقشه برداری سرعت زیادی پیدا می کند.

  • احداث ایستگاه های نقشه برداری

    این ایستگاه های پایه نقشه برداری محسوب می شوند و برداشت عوارض از طریق این ایستگاه ها انجام می شود. این ایستگاه ها باید به بهترین شکل ساخته شوند.

  • تعیین موقعیت ایستگاه های نقشه برداری

    ایستگاه های نقشه برداری در روند نقشه برداری تاثیر بسیار زیادی دارند. موقعیت این ایستگاه ها از اهمیت زیادی برخوردار است. برای تعیین موقعیت این ایستگاها از جی چی اس ها کمک می گیرند.

  • برداشت کردن عوارض

    از مهم ترین بخش های نقشه برداری است. تمامی عوارض طبیعی با توجه به نیاز نقشه با دقت بسیار بالا برداشت می شوند. تراکم نقاط در برداشت عوارض اهمیت دارد.

  • ترسیم کردن عوارض

    امروزه خروجی نقشه ها بصورت فایل است. برای ترسیم کردن عوارض از اپلیکیشن های مختلفی مانند civil 3D استفاده می شود.

نقشه برداری ساختمان و هدف آن

برای ساخت اصولی یک ساختمان باید یک نقشه برداری بسیار دقیق انجام شود. اگر نقشه برداری به خوبی انجام نشود قطعا ساختمان ساخته شده کیفیت لازم را ندارد. مهندسان نقشه برداری زمینی ساختمان باید از تخصص بالایی برخوردار باشند. هدف از این نقشه برداری برای ساختمان مستند سازی و مشخص کردن وضعیت زمین است.

نحوه نقشه برداری ساختمان در سایت هیروگنس
نقشه برداری ساختمان

قبل از ساخت یک ساختمان باید مهندسان نقشه برداری نسبت به نقشه برداری اقدام کنند. مهندسان باید یک تصویر کامل از ساختمان مورد نظر با جزئیات دقیق تهیه کنند.

نقش جی پی اس ها در نقشه برداری زمینی

متوجه شدید که ایستگاه های نقشه برداری نقش بسیار مهمی در ترسیم یک نقشه دقیق دارند. برای تعیین موقعیت ایستگاه های نقشه برداری از جی پی اس ها کمک گرفته می شود زیرا دقت آنها بسیار بالا است. برای خرید انواع جی پی اس ها به سایت هیروگنس مراجعه کنید. در این سایت شما می توانید به صورت قسطی جی پی اس مورد نظر خود را تهیه کنید.

سخن پایانی

برای انجام نقشه برداری باید از ابزارها کمک گرفت. برای این که نقشه ای که تهیه می شود دقت لازم را داشته باشد باید تراکم نقاط به اندازه کافی باشد. برای اینکه تراکم نقاط کافی باشد باید در احداث ایستگاه ها نهایت دقت را داشت. ابزاری که برای احداث ایستگاه استفاده می شود جی پی اس است. برای خرید جی پی اس ها به سایت هیروگنس مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره نقشه برداری زمینی

  1. خطای واقعی در نقشه برداری چیست؟
    خطای واقعی به اختلاف بین کمیت اندازه گیری شده با مقدار اصلی آن کمیت می گویند.
  2. چه عواملی باعث ایجاد خطا در نقشه برداری می شوند؟
    عوامل طبیعی و انسانی و در برخی موارد دستگاه ها باعث ایجاد خطا در نقشه برداری می شوند.
  3. ترازیابی چیست؟
    ترازیابی به بدست آوردن اختلاف نقاط گفته می شود.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا