Hiro

کاربرد دستگاه جی پی اس در نقشه برداری

نقشه برداری دقیق تر با جی پی اس

gps یکی از راه های داشتن نقشه برداری های دقیق و منظم استفاده جی پی اس در نقشه برداری است. همچنین برای مدل سازی از جاهای مختلف مثل خیابان، دشت و کوه این روش به ما کمک میکنید تا خروجی بهتری داشته باشیم. بعد از بدست آوردن مختصات و اندازه های مورد نظر میتوانید نسبت به سیو کردن آنها در GIS اقدام کنید و  میتوانید بعد نسبت تغییر و اصلاح آنها اقدام کنید. بطور کل و همانطور که پیش تر توضیح دادیم، جی پی اس به سیستم مسیریابی دقیق و حرفه ای ست این سیستم حداقال از بیست و چهار ماهواره تشکیل شده. اولین جی پی اس هم در سال 1978 و با اهداف نظامی تولید شد. از سال 198 هم مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. Gps یک سامانه ست که با استفاده از ماهوارهایش اقدام به پیدا کردن موقعیت مورد نیاز میکند. این ماهواره هرکدام در سمت خود به دور زمین میچرخند و با ایستگاه های مختص به خود که در روی زمین قرار دارند در ارتباطند.

مزیت اصلی جی پی اس در نقشه برداری

سیستم GPS در نقشه برداری باعث می‌شود به نیروی انسانی کمتری نیاز داشته باشیم و کل پروسه سرعت بیشتری بگیرد و در آخر نتیجه بهتری نیز بگیریم. از دیگر مزیت استفاده از جی پی اس در نقشه کشی میتوان به بدست آوردن اطلاعات در مورد مکان هایی که پیچیده هستند. برای مثال در نزدیکی موانعی خاص هستند. از GPS در نقشه برداری استفاده کرد. در جاهایی که موقعیت یابی آن دشوار است جی پی اس کمک میکند تا نقشه برداری با سرعت و قدرت صورت گیرد. در اصل کار این سامانه موقعیت یاب ارسال فرکانس رادیویی با میزان بالا و مستمر است که زمان و مکان ماهوراه نسبت به زمین را مشخص میکند و یک گیرنده جی پی اس با دریافت این اطلاعات از ماهواره ها، به پردازششان میپردازد. این ویژگی باعث میشود هرچه بیشتر به تاثیر فوق العاده gps در نقشه برداری پی ببریم.

سه بخش اصلی gps در نقشه برداری

جی پی اس در نقشه برداری از سه بخش فضایی، کنترل و کاربری تشکیل شده است. بخش فضایی دارای 32 ماهواره است. این بخش در مدار وسطی زمین قرار دارد. در بخش دوم یعنی کنترل سیستمی وجود دارد که ردیابی بسیار قوی میپردازد. برای پیگیری و دنبال کردن در پروسه بسیا مفید است. همین امر نیز gps در نقشه برداری را بسیار مفید کرده. بخش کاربری هم نقش بسیار کلیدی ایفا میکند و یک مقصد نهایی برای تمامی اطلاعات موجود روی گیرنده های جی پی اس های دیگر است.

مزایای اسفتاده از جی پی اس در نقشه برداری

یکی از فیلدها و قشرهایی که بسیار از فواید جی پی اس استفاده میکند کسانی هستند که در زمینه نقشه برداری کار میکنند. gps در نقشه برداری کمک میکند تا به اطلاعات بهتر و بهینه تری برسید.همین امر باعث شده تا GPS در نقشه برداری جزو مهم ترین و ضروری ترین بخش ها باشد. تا حدی که عدم وجود جی پی اس ممکن است در پروسه نقشه برداری خلل ایجاد کند و به نتیجه دلخواه نرسید. با استفاده از gps در نقشه برداری برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد مثلا برای نقشه برداری از مساحت زمین کشاورزی، نقشه برداری از تونل یا جاده یا نقشه برداری از زمین ساختن پل، همنطور که پیش تر گفتیم در تمامی زمینه ها میتوانید نتیجه نقشه برداری بوسیله جی پی اس را بهبود ببخشید.

چهار مزیت اصلی جی پی اس در نقشه برداری

  • از بین بردن محدودیت ها
در سال های دور نقشه برداری دارای محدودیت های کم و زیادی موجه بود. اگر میخواستید از یک نقطه سخت مثل تپه یا کوه نقشه برداری کنید مجبور بودید حتما با آن نزدیک شوید و بعد شروع به نقشه برداری کنید اما امروزه با اسفتاده از جی پی اس در نقشه برداری دیگر نیاز نیست به سطح مورد نیاز نزدیک شویم. بدین صورت که از فاصله دورتر با اسفتاده از GPS میتوانید عملیات را با خیال راحت شروع کنید.
  • بیشتر شدن سرعت
در گذشته اگر یه تیم قصد انجام پروژه نقشه برداری را داشت مجبور در آن لوکیشن برای مدتی مجبور به ماندن باشند و حدود یک هفته یا بیشتر انجان نقشه برداری طول بکشد. اما با استفاده از gps در نقشه برداری سرعت به طرز چشمگیری افزایش یافت. در طول یک روز امکان اتمام پروژه نقشه برداری وجود دارد.
  • دقت بالا
با مورد استفاده قرار گرفتن gps در نقشه برداری، نتایج درست و دقیقی به دست آمد. اما قبلا بدون استفاده از جی پی اس در نقشه کشی نتایج بعضا با خطا مواجه میشد
  • دسترسی بالا
یکی دیگر از ویژگی های استفاده از جی پی اس در نقشه کشی دسترسی به تمام نقاط برای انجام پروژه است. در سال های دور اگر مکان نظر در نزدیکی آب یا دریا با مشکل مواجه میشدیمو اکنون با استفاده از GPS در نقشه کشی دیگری محدودیت مکانی برای ما معنایی ندارد و تقریبا میتوانیم نقشه برداری در همه جا انجام دهیم.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد شما دوست عزیز را مزایایی استفاده از gps در نقشه کشی آشنا کنیم و همانگونه که توضیح داده شد با استفاده GPS از در نقشه برداری در کنار اینکه دقتمان بالاتر میرود، دسترسی بالاتری نصیبمان میشود و همینطور سرعت عملیات نقشه برداری نیز بالاتر میرود. اگر نیازمند به کسل اطلاعات بیشتر در این زمینه بودید میتوانید با کارشناسان هیرو تماس بگیرید و با دریافت راهنمایی لازم یا حیال راحت نقشه برداری خود را انجام دهید.  

مهم ترین مزیت آن از بین رفتن محدودیت های مکانی در نقشه برداری است

با استفاده از gps در نقشه کشی با بالاترین میزان دقت پروژه انجام میشود

یکی از مهم ترین ویژگی های استفاده از جی پی اس در نقشه کشی بیشتر شدن سرعت است

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا