Hiro

گیرنده های جی پی اس (GPS) یا به صورت عمده جی ان اس اس (GNSS) در علوم و صنایع مختلف کاربری های گوناگونی دارند. در این کاربری ها بسته به دقت محاسبات و خروجی مورد نیاز، هزینه ها و علم کاربران از تجهیزات مختلفی استفاده می شود. از جمله کاربری های جی ان اس اس (GNSS) می توان به سرویس های موقعیت مبنا، عمومی، نقشه برداری، نقشه کشی و جی آی اس (GIS)، کاربری های فضایی، نظامی، علمی و کاربری های خودمختار اشاره نمود. در ادامه به شرح هریک از کاربری های نام برده پرداخته خواهد شد.

سرویس های موقعیت مبنا:

سرویس های موقعیت مبنا (LBS)، که مخفف Location Based Services می باشد، وابسته به موقعیت کاربر بوده و سرویس ها و اطلاعاتی در اختیار کاربر می گذارد که مربوط به موقعیت مکانی کاربر است. این سرویس عموما از گوشی تلفن همراه کاربر به عنوان تجهیزات استفاده می نماید. از جمله سرویس های موقعیت مبنا (LBS) می توان به جریان های موقعیت مبنا، اطلاعات صنعت توریسم، بازی ها، دستورات مربوط به پارک خودروها و حمل و نقل و جا به جایی اشاره نمود.

کاربری های عمومی:

از جمله کاربری های عمومی جی ان اس اس (GNSS) می توان به کاربری های شخصی، مسیر، هواپیمایی، راه آهن، دریایی و صنعتی اشاره نمود.

کاربری های نقشه برداری، نقشه کشی و جی آی اس (GIS):

یکی از مهم ترین کاربرد های تکنولوژی جی ان اس اس (GNSS) در نقشه برداری، نقشه کشی و جی آی اس (GIS) است. در این زمینه نم توان از گیرنده های ارزان قیمت موجود در گوشی های همراه استفاده کرد و صنایع مذکور گیرنده های نقشه برداری سفارشی سازی شده خاص خود را دارند. گیرنده های مولتی فرکانس جی ان اس اس (GNSS) از جمله این گیرنده ها هستند. به صورت عمده کاربری نقشه برداری را می توان در نقشه برداری زمینی، ترسیم نقشه و جی ای اس (GIS) و نقشه برداری هوایی تعریف نمود. اما امروزه این کاربری ها هرکدام گسترش یافته و تخصصی تر شده اند. از جمله کاربری های تخصصی گیرنده های جی ان اس اس (GNSS) می توان به نقشه برداری کاداستر، کاداستر کشاورزی، منابع طبیعی، اوقاف، خطوط انتقال نیرو (گاز، فیبر نوری، آب، آب و فاضلاب)، معدن، زمین شناسی، شهرداری ها، خطوط ساحلی، بنادر و کشتیرانی، مبلمان شهری، تهیه نقشه های زیرساختی، لرزه نگاری و … اشاره نمود.

کاربری های فضایی:

در ابتدای امر سیستم های جی ان اس اس (GNSS) برای کاربری های فضایی طراحی شده بودند. از این نظر که این سیستم ها برای تعیین موقعیت های زمینی و فضایی و مداری استفاده می شدند و می شوند. در همین راستا امروزه این سیستم ها امکان تعیین موقعیت آنی ایستگاه های فضایی و ماهواره ها را به صورت آنی فراهم آورده اند. این امر موجب می گردد تا ماهواره ها و ایستگاه های فضایی وابستگی کمتری به ایستگاه های تعیین موقعیت زمینی داشته باشند. از جمله کاربری های فضایی می توان به تخمین دقیق مدار ماهواره ها و ایستگاه های فضایی، ناوبری آنی ماهواره ها و آرایش پرواز ماهواره ها اشاره نمود.

کاربری های نظامی:

یکی از اهداف طراحی و راه اندازی جی پی اس (GPS) و گلوناس (GLONASS) استفاده از آن ها در کاربری های نظامی بوده است که رفته رفته مشاهدات و اندازه گیری های این سیستم از طریق گیرنده های نقشه برداری در اختیار کاربری عمومی قرار گرفت. سرویس های کد گذاری جی پی اس (GPS) برای همین کاربری های نظامی استفاده می شود. از جمله اهداف این کاربری می توان به ناوبری دقیق وسایل نظامی، هدف گذاری های دقیق و ناوبری موشک ها اشاره نمود.

کاربری های علمی:

کاربری های علمی از نظر کاربرد و دقت یک مرحله از کاربری های نظامی پایین تر بوده که البته این مهم از ارزش کاربری های علمی کم نخواهد کرد. دسترسی به اطلاعات رتبه صفر و یک مداری ماهواره های تعیین موقعیت جی ان اس اس (GNSS) که از دسترس عموم خارج است موجب مطالعات علمی می گردد. این دست اطلاعات برای اهداف مطالعات مربوط به علوم زمین، اندازگیری های فضا و زمان و فیزیک پایه مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربری های خود مختار:

حد تعالی و پیشرفته کاربری های جی ان اس اس (GNSS) هوشمند سازی و خودمختاری وسایل و ادوات و تجهیزات هر صنعت می باشد. بدین صورت که هر صنعت در هدایت ماشین آلات خود از اپراتور بی نیاز شود. پرواز خود مختار و رانندگی خود مختار از جمله اهداف این کاربری است. برای مثال در صنعت کشاورزی، ماشین آلاتی همچون کمباین ها، تراکتور ها و … با تعریف حدود و حریم زمین و تحویل نقشه به پردازنده اصلی و نرم افزار و تعریف برنامه زمانبندی و حرکت مشخص ماشین آلات مذکور می توانند بدون نیاز به اپراتور فعالیت خود را آغاز و پایان دهند.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا