Hiro

کار با gps مولتی فرکانس

اندازه گیری مساحت بوسیله  gps مولتی فرکانس

اندازه گیری مساحت بوسیله  gps مولتی فرکانس جزء دقیق ترین پروسه های مشخص کردن میزان مساحت است. بصورت کلی gps (جی پی اس) مولتی فرکانس یکی از بهترین و دقیق ترین ابزار در نقشه برداری و تعیین مساحت است. از gps مولتی فرکانس در اندازه گیری ها و پروژه های مختلف مانند شهرسازی استفاده می شود. ویژگی بارز جی پی اس مولتی فرکانس، مشخص کردن دقیق لوکیشن و موقعیت جغرافیایی، مساحت ملک و مکان مورد نظر است.

جی پی اس مولتی فرکانس، روش رایج نقشه برداری

یکی از بهترین و کارآمدترین روش ها برای نقشه برداری و بدست آوردن میزان مساحت استفاده از gps مولتی فرکانس است. جی پی اس چند فرکانسه به دلیل اندازه گیری دقیق مورد استقبال اکثر کاربران قرار می گیرد.

پروسه نقشه برداری، بسیار حساس است و بهتر است توسط کارشناس این رشته انجام شود و یکی از بهترین وسیله ها برای این کار استفاده از gps مولتی فرکانس است. با استفاده جی پی اس چند فرکانسه می توان مختصات دقیق زمین مورد نظر را بدست آورد.

در این پروسه ابزارهای مختلفی باری امری خاص استفاده می شود، که از ضروری ترین و مهم ترین آنها میتوان به gps مولتی فرکانس اشاره کرد

کاربرد جی پی اس مولتی فرکانس

مهم ترین بخش هر جی پی اس فرکانس آن است. از متداول ترین چی پی اس ها، میتوان از جی پی اس های دو فرکانسه یا سه فرکانسه یاد کرد. به جی پی اس هایی که دارای بیش از 2 فرکانس هستند gps مولتی فرکانس هم میگویند.

کاربرد جی پی اس در نقشه برداری
کاربردهای جی پی اس در نقشه برداری

تعداد امواجی هم که طی یک دوره زمانی مشخص از یک لوکیشن یا مکان میگذرد فرکانس نام دارد. به تعداد ماهواره هایی که در مدار زمین می چرخند هم جی پی اس می گویند. از بهترین گیرنده ها در نقشه کشی می توان جی پی اس مولتی فرکانس را نام برد.

با استفاده از جی پی اس چند فرکانسه امروزه اندازه دقیق زمین دقیق تر بدست می آید و همین دلیل باعث میشود مشکل و خطای خاصی در ادامه پروسه پیش نیاید.
در بررسی و محاسبه مختصات یک قطعه زمین نباید شکی وجود داشته باشد و دقیق ترین روش باید مورد استفاده قرار گیرد و آن چیزی نیست جز استفاده از gps مولتی فرکانس.

در چه جاهایی می توان از این جی پی اس استفاده کرد؟

اندازه گیری مساحت زمین های کشاورزی، مسکونی و … باید با بالاترین دقت انجام شود. از آنجایی که این پروسه بسیار حساس است بهتره توسط مهندس این رشته انجام شود. برای بدست آوردن مختصات زمین هایی که از سایر متفاوت تر اند بهتر است جای استفاده جی پی اس عادی از gps مولتی فرکانس استفاده شود تا مختصات دقیق را بدست آوریم.

استفاده در نقشه برداری

همانطور که پیشتر گفتیم اندازه گیری مساحت و تهیه نقشه زمین، راه ها، جاده ها . ساختمان ها امری بسیار حساس به مین دلیل بهتر است در نقشه برداری از gps مولتی فرکانس استفاده کرد.

تقریبا تمام مهندسین نحوه استفاده از جی پی اس را بلدند. با تهیه و خرید جی پی اس چند فرکانسه می توان نهایت دقت را در نقشه برداری تجربه کرد و نتیجه دلخواه را بدست آورد.

مزیت اصلی جی پی اس های مولتی فرکانس

Gps مولتی فرکانس میتواند تمامی سیگنال های از سراسر منظومه شمسی دریافت کنند و به همین دلیل در مکان های که با دشواری موجه باشیم مانند مناطق شهری یا مناطقی که مسکونی هستند می توان اندازه گیری را با بالاترین دقت انجام داد.

مزیت نقشه برداری با جی پی اس
دریافت تمام سیگنال ها توسط جی پی اس مولتی فرکانس

روش های نقشه برداری

در نقشه برداری برای بدست آوردن مختصات مکان چهار روش اصلی وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم:

روش استاتیک

مهمترین تکنیک نقشه برداری با gps مولتی فرکانس استفاده از روش استاتیک است. برای مشاهده و بدست آوردن اندازه یک طول باز و بلند. گیرنده مرجع را در یک نقطه مشخص قرار دهید. سپس گیرنده بعدی را انتهای دیگر آن طول قرار دهید. بعد از آن تایم را برای ذخیره اطلاعات تنظیم کنید.

معمولا از 15 تا 30 ثانیه یا 60 ثانیه و دست کم برای 1ساعت با فعال کردن گیرنده ها، برداشت را انجام دهید. با توجه به طول خط مرکزی، آرایش حدودی ماهواره ها، تعداد ماهواره ها، زمان مورد نیاز نیز برای برداشت بیشتر میشود. دقت کنید هر عملی در این پروسه را 2 مرتبه چک کنید تا به وجود آمدن خطا جلوگیری کنید.

استاتیک پرسرعت

اگر مکانی که میخواهد در آنجا عملیات را انجام دهید تا کنون از gps مولتی فرکانس استفاده نشده، اول باید چندین نقطه را در نظر داشته باشید سپس محاسبات و اندازه گیری را انجام دهید.

روش های نقشه برداری با جی پی اس
بدست آوردن مختصات به کمک جی پی اس

ابتدا یک نقطه برای گیرنده مرجع بعد از آن، با استفاده از یک روور یا بیشتر به سمت نقاط مشخص حرکت کنید. شبیه به عملکرد روش استاتیک مقدار زمانی که هر گیرنده روور باید بررسی و اندازه گیری کند به طول بیس لاین و GDOP بستگی دارد. بعد از بدست آوردن اطلاعت و مختصات مورد نظر حتما آنها را دوباره بررسی کنید تا دچار خطا نشوید.

کینماتیک

گیرنده مرجع را تنظیم و آماده کنید بعد از آن روور را قسمت پایانی طول باز قرار دهید. اطمینان پیدا کنید که لوازم و دستگاه ها از جای خود تکان نمی خورند. سپس می توانید دو گیرنده را فعال کنید و بعد از روشن شدن حدود 10 یا 20 دقیقه صبر کنید و منتظر بمانید. میزان این زمان به تعدا ماهواره های قابل دید بستگی دارد.

بعد از جمع آوری اطلاعات می توانید با همراه داشتن روور حرکت خود را ادامه دهید. نهایت سعی را کنید تا گیرنده با موانع خاصی برخورد نکند. وقتی دید گیرنده ها نسبت به ماهواره به پایین تر از 4 ماهواره برسد. گیرنده به محلی انتقال می دهیم تا بتواند تمامی ماهواره ها را ببیند. gps مولتی فرکانس در این راه به شما کمک می کند.

روش RTK

گیرنده روور  فرکانس را از ایستگاه رفرنس دریافت می کند. بدلیل داشتن GPS خودش میتواند بصورت مستقیم فرکانس های ماهواره را دریافت کند. بعد از آن روور هر 2 سیگنال را برای برطرف کردن ابهامات فاز پردازش میکند. برای شروع پروسه گیرنده مرجع را آماده و تنظیم کنید.

بلافاصله بعد از دریافت اطلاعات می توانید روور را روشن کنید. بعد دریافت اطلاعات توسط ماهواره و ایستگاه مرجع توسط روور ادامه کار را پیش ببرید.
مشاهدات خط مرکزی در این روش دقتی بین 1 الی 3 سانتی دارد. اطمینان پیدا کنید ارتباط با مرجع را بصورت کامل دارید و آن را از دست نمی دهید. در صورت از بین رفتن ارتباط، اطلاعات بدست آمده را نیز از دست خواهید داد.

اطمینان پیدا کنید آنتن ها در دریافت و فرستادن اطلاعات به خاطر وجود موانع و ساختمان ها با مشکل مواجه نمی شوند. اگر این سلسله مراتب و روش ها رو بصورت مرتب اجرا کنید میتوانید نقشه برداری با استفاده از GPS مولتی فرکانس شروع کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد هم شما دوستان عزیز را با GPS مولتی فرکانس بیشتر آشنا کنیم و هم در مسیر استفاده از جی پی اس مولتی فرکانسه شمار راهنمایی کنیم تا به نحو احسنت از آن استفاده کنید، همچنین برای کسب اطلاعت بیشتر و خریداری این جی پی اس میتوانید با کارشناسان هیرو تماس حاصل بفرمایید.

مزیت اصلی جی پی اس مولتی فرکانس چیست؟

بزرگترین مزیت جی پی اس مولتی فرکانس، دقت آن در شرایط مختلف است

در کجاها می توان از GPS مولتی فرکانس استفاده کرد؟

در اکثر نقشه برداری ها و پیدا کردن مختصات ساختمان و نقشه برداری ها می توان از آن استفاده کرد

روش های استفاده از جی پی اس چند فرکانسه چیست؟

روش های گوناگونی برای استفاده از این نوع جی پی اس در نقشه کشی وجود دارد

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

9 دیدگاه دربارهٔ «کار با gps مولتی فرکانس»

  1. سینا حجت پناه

    سلام وقت بخیر
    شرایط تست و عودت محصول رو لطف می فرمایید بگید به چه صورت هست؟

    1. سلام، وقت بخیر
      جی پی اس های هیرو مناسب پروژه‌های نقشه‌برداری اعم از تعیین مساحت ملک هستند.
      برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا