Hiro

گیرنده نقشه برداری

گیرنده نقشه برداری

منظور از گیرنده نقشه بردای چیست؟

تجهیزات نقشه برداری امروزه پیشرفت چشم گیری داشته اند. از جمله آن ها می توان به گیرنده های نقشه برداری، دوربین های نقشه برداری، لیزر اسکنرهای نقشه برداری، مترهای لیزری نقشه برداری و … اشاره کرد. منظور از گیرنده نقشه برداری (receiver) آن دسته از تجهیزات نقشه برداری است که از جانب یک فرستنده اطلاعاتی دریافت کرده و جهت اندازه گیری اهداف نقشه برداری مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین گیرنده های نقشه برداری می توان به گیرنده های جی ان اس اس (GNSS) اشاره نمود. مطالبی پیرامون درک مفاهیم جی ان اس اس (GNSS) می توان در لینک مربوطه مطالعه کرد. در ادامه انواع گیرنده های نقشه برداری یا گیرنده های جی ان اس اس (GNSS) مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

انواع گیرنده های نقشه برداری (گیرنده های GNSS)

جی پی اس تک فرکانسه (Single Frequency):

اولین نسل گیرنده ای نقشه برداری را گیرنده های جی پی اس (GPS) تک فرکانسه (Single Frequency) تشکیل می دادند که امروزه منسوخ شده و دیگر کاربردی برای نقشه برداران ندارند. اما جهت معرفی سایر گیرنده ها نیاز به توضیح عملکرد اولین نسل گیرنده هاست. همان طور که از نام گیرنده جی پی اس تک فرکانسه پیداست این نوع گیرنده صرفا توان دریافت سیگنال ماهواره های جی پی اس (GPS) را در یک باند فرکانسی دارد. در مورد باند فرکانسی ارسالی از جانب ماهواره های جی ان اس اس (GNSS) و انواع سیگنال ها در مقاله ای جداگانه صحبت خواد شد. اما در این بخش در مورد گیرنده های جی پی اس همین بس که بدانیم گیرنده های مذکور توان دریافت سیگنال ماهواره های جی پی اس (GPS) را در باند فرکانسی L1 داشته اند.

جی پی اس دو فرکانسه (Dual Frequency):

گیرنده های نقشه برداری گیرنده های جی پی اس (GPS) دو فرکانسه (Dual Frequency) نیز مانند گیرنده های جی پی اس (GPS) تک فرکانسه (Single Frequency) امروزه منسوخ شده اند. اما تفاوت اصلی این دو گیرنده همانطور که از نام آن ها پیداست در دریافت تعداد باند فرکانسی آن هاست. گیرنده های دو فرکانسه علاوه بر دریافت سیگنال L1 توان در یافت سیگنال L2 را نیز دارند.

جی پی اس مولتی فرکانسه (Multi Frequency):

در میان کاربران نقشه برداری این خطا مصطلح است که گیرنده های نقشه برداری جی پی اس (GPS) مولتی فرکانسه (Multi Frequency) را با نام گیرنده های نقشه برداری سه فرکانسه نیز خطاب می کنند. در اصل آنچه که پیشرفت علم رقم زد سرعت رشد گیرنده های نقشه برداری سه فرکانسه به مولتی فرکانسه و همچنین ربودن گوی سبقت از گیرنده های نقشه برداری جی پی اس توسط گیرنده های جی ان اس اس بود. گیرنده های جی ان اس اس چنان سرعت رشدی به صورت موازی با گیرنده های جی پی اس نقشه برداری مولتی فرکانسه داشته اند که کاربران در همان ابتدای امر به سراغ گیرنده های جی ان اس اس رفته و نقش گیرنده های جی پی اس نقشه برداری مولتی فرکانسه کمرنگ شد. اما این مسئله لازم به توضیح است که گیرنده های مولتی فرکانسه علاوه بر دریافت سیگنال L1  و L2 توان دریافت سیگنال L5 و سایر سیگنال های کمکی ارسالی از جانب ماهواره را نیز دارند.

گیرنده های جی ان اس اس مولتی فرکانسه:

همانطور که در مقالات قبل نیز در توضیح مفاهیم جی پی اس (GPS) و جی ان اس اس (GNSS) اشاره شد، تفاوت اصلی این دو گیرنده در منظومه های (Constellation) دریافتی است. تعداد ماهواره های موجود در مدار جی.پی.اس (GPS) به 32 می رسد. در حالی که تعداد ماهواره های جی.ان.ا.س.اس (GNSS) علاوه بر ماهواره های جی.پی.ا.س (GPS)، شامل ماهواره های گلوناس (GLONASS) با بیش از 24 ماهواره، گالیله (Galileo) با بیش از 24 ماهواره و بیدو (BeiDou) با 35 ماهواره تا سال 2020 میلادی شده است. در قیاس مجموعه ماهواره های جی.پی.اس (GPS) 32 عدد و مجموعه ماهواره های جی.ان.ا.س.اس (GNSS) به بیش از 115 ماهواره نیز می رسد. به طبع گیرنده های نقشه برداری جی پی اس صرفا توان دریافت سیگنال ماهواره های جی پی اس (GPS) را داشته و گیرنده های نقشه برداری جی ان اس اس (GNSS) علاوه بر دریافت ماهواره های جی پی اس (GPS) توان دریافت سیگنال ماهواره های گلوناس (GLONASS)، گالیله (Galileo) و بیدو (BeiDou) را نیز دارد. گیرنده های مولتی فرکانسه جی ان اس اس علاوه بر دریافت سیگنال L1  و L2 توان دریافت سیگنال L5 و سایر سیگنال های کمکی ارسالی از جانب ماهواره منظومه ها را نیز دارند.

گیرنده  نقشه برداری XiMA S10 L و XiMA S10

 شرکت کاوش گران نوآور (تکنو)، با همراهی برند هیرو (Hiro) موفق به تولید گیرنده های نقشه برداری جی ان اس اس(GNSS) نقشه برداری از جمله گیرنده جی ان اس اسXiMA S10 و گیرنده  جی ان اس اسXiMA S10 L   شده است. گیرنده  جی ان اس اسXiMA S10 و گیرنده  جی ان اس اسXiMA S10 L  جدا از اینکه تولید ایران بوده دارای گارانتی و خدمات پس از فروش داخل ایران هستند و این ویژگی، این اطمینان خاطر را به کاربران نقشه برداری می دهد تا در صورت بروز مشکل یا آسیب دیدگی گیرنده ی نقشه برداری جی ان اس اسXiMA S10 و گیرنده نقشه برداری جی ان اس اسXiMA S10 L با بهره گیری از خدمات پس از فروش و گارانتی در داخل کشور در اسرع وقت مجددا گیرنده خود را به صورت سالم در دست گرفته و به کار نقشه برداری خود ادامه دهند.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا