Hiro

نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی به چه صورت است؟

نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی

نقشه برداری به طور کلی یکی از سخت ترین رشته ها به حساب می آید و در مناطق مختلف سختی آن متغیر می باشد و می دانیم که برای نقشه برداری می بایست در شرایط کارگاهی و محیط های صحرایی این کار انجام شود که نیازمند استقامت بدنی بالایی است. نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی به این صورت می باشد که افراد به صورت تیم های نقشه برداری در مناطق مورد نظر حاضر می شوند و با استفاده از دستگاه ها و دوربین های خاص خود نقشه برداری را انجام می دهند.

خوشبختانه امروزه به کمک تکنولوژی می توانیم از دستگاه هایی استفاده کنیم که نقشه برداری در این منطقه را برای ما آسان تر می کنند و نیاز نیست که از روش های قدیمی استفاده کنیم. با این حال که دستگاه های بسیار پیشرفته ای برای نقشه برداری به بازار آمده است اما همچنان سختی های نقشه برداری مناطق مختلف می تواند یک چالش برای نقشه بردار ها باشد. نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی یکی از کارهایی است که یک نقشه بردار ماهر باید با آن ها دست و پنجه نرم کند و این کار را میتواند به مرور زمان و با به دست آوردن تجربه بفهمد.

مناطق چالشی به چه مناطقی گفته می شود؟

مناطق چالشی در نقشه برداری به مناطقی اطلاق می شود که سیگنال ها از ماهواره به درستی به دستگاه نمی رسد، یعنی تراکم اجسام در آن منطقه به قدری است که سیگنال های ماهواره ای به دستگاه های جی پی اس نمی رسد. به عنوان مثال از این مناطق می توان به مناطق پر تراکم شهری، جنگل ها و کوهستان ها اشاره کرد که در هر کدام از این مناطق نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی متفاوت خواهد بود و نقشه بردار باید از روش های مختلفی برای نقشه برداری استفاده کند.

نقشه برداری در مناطق کوهستانی

در مناطق کوهستانی به دلیل این که پستی و بلندی های بسیار زیادی وجود دارد جزو سخت ترین مناطق به شما می رود و بهترین راه در این مناطق استفاده از هواپیما ها و یا بالگرد ها برای نقشه برداری است. اما زمانی نیاز است که این نقشه برداری بسیار دقیق باشد و می بایست برای این کار حتما روی سطح زمین نقشه برداری انجام شود و مهندسین نقشه برداری برای اینکار می بایست از دستگاه ها و تجهیزات خود را به این مناطق ببرند و با استفاده از دوربین ها و جی پی اس و ابزار های مختلف مانند شاخص ها این کار را انجام دهند.

نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی
نقشه برداری در مناطق کوهستانی

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی پهپاد ها هم به کمک مهندسان نقشه کشی آمده است و آنها می توانند به راحتی با استفاده از این پهپاد ها دوربین ها و تجهیزان خود را به مناطق صعب العبور ببرند و عکس برداری های لازم را انجام هدند و یا اینکه همانجا با استفاده از پهپاد ها محاسبات خود را انجام دهند. نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی مانند کوهستان ها یکی از دشوار ترین مناطق هستند و می بایست با استفاده از ابزار خاص این کار صورت بگیرد. در ابتدا هم به این اشاره کردیم که برای نقشه برداری نیاز به یک محیط کار گاهی می باشد یعنی افرادی که میخواهند نقشه برداری را انجام دهند می بایست یک محیطی برای استراحت و محاسبات خود داشته باشند که این شرایط در کوهستان ها دشوار است.

نقشه برداری در مناطق شهری

نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی یکی از چیز هایی است که نقشه بردار ها باید با آن آشنا باشند و شاید برای شما جالب باشد که بدانید نقشه برداری در شهر ها و قسمت هایی از شهر ها که تراکم ساختمانی و پوشش گیاهی آن زیاد است دشوار می شود. در این مناطق به دلیل اینکه تراکم ساختمان ها زیاد است سیگنال ها از ماهواره به دستگاه نمیرسد و نقشه بردار برای این که بتواند سیگنال ماهواره را دریافت کند می بایست مکان خود را تغییر دهد.

نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی
نقشه برداری در مناطق جنگلی

به عنوان مثال برای این که بتواند مختصات یک دیوار را در کنار ساختمان به دست بیاورد می بایست به بالای پشت بام برود و سیگنال را از آنجا دریافت کند. یا اینکه برای دریافت سیگنال می بایست ارتفاع ژالون خود را بالا ببرد و یا از دستگاه هایی که دارای تیل سنسور IMU هستند استفاده کند، به این ترتیب می توانید با کج کردن ژالون مختصات و سیگنال را از ماهواره دریافت کنید و باید بگویم همه دستگاه های شرکت hirognss دارای این خصوصیت هستند.

نقشه برداری در مناطق جنگلی

در مناطقی پوشش گیاهی انبوهی دارند مانند جنگل ها هم نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی متفاوت می باشد و نقشه بردار ها می بایست از روش های مختلفی استفاده کنند ولی معمولا در این شرایط اگر ارتفاع درختان زیاد نباشد می توان مختصات را با زیاد کردن ارتفاع ژالون به دست آورد و یا این که در شرایط خاص پوشش گیاهی می بایست کنار زده شود و دستگاه را به بالای پوشش گیهای برد تا بتوان سیگنال ماهواره و مختصات را به دست آورد. نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی به همین صورت می باشد و از سختی های کار نقشه برداری است. نقشه بردار می بایست در همه این مناطق نقشه برداری را انجام دهد تا بتواند به یک مهندس نقشه بردار حرفه ای تبدیل شود.

سخن پایانی

نقشه برداری دارای محاسبات بسیار دقیقی است که در هر منطقه و هر جا از یک سری فرمول ها و محاسبات استفاده می شود. برای نقشه برداری دقیق تر بهتر است که از محیط های صاف و هموار استفاده شود به صورتی که هیچ مانعی وجود نداشته باشد اما این اتفاق همیشه ممکن نیست و موانعی بر سر راه نقشه بردار قرار خواهد گرفت که مناطق چالشی نیز  یکی از این موانع می باشد. نحوه نقشه برداری در مناطق چالشی با استفاده از دستگاه های جی پی اس که مختصات را از ماهواره دریافت می کنند بسیار راحت تر می باشد و برای سهولت در انجام کار می توانند از دستگاه هایی که دارای تیل سنسور IMU هستند استفاده کنند.

سوالات متداول

  1. مناطق چالشی به چه مناطقی گفته می شود؟
    مناطق چالشی به مناطقی گفته میشود که سیگنال ها به سختی به دستگاه جی پی اس می رسد و مهندس نقشه کش در این مناطق به سختی می تواند ژالون خود را برپا کند، مانند مناطق کوهستانی، جنگل ها و شهر های با تراکم ساختمانی بالا.
  2. چگونه می توان در مناطق چالشی نقشه برداری را انجام داد؟
    برای اینکار می بایست موقعیت ژالون را تغییر دهید و به گونه ای باشد که سیگنال به ژالون و دستگاه برسد.
  3. معمولا برای رسیدن به سیگنال ماهواره چه کاری انجام می دهند؟
    برای این کار می توان به سه روش اقدام کرد که یا باید جای ژالون و دستگاه را تغییر داد، یا باید از تیل سنسور IMU استفاده کرد و یا باید ژالون را 3 تا 4 متر بالا برد.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا