Hiro

نحوه کار جی پی اس

جی پی اس چیست و چگونه کار می کند؟

جی پی اس اصلی ترین و بهترین روش و تکنولوژی برای پیدا کردن یک مکان یا لوکیشن خاص است. نحوه کار جی پی اس به این نحو است که با ارتباط گرفتن با بیست و چهار ماهواره نسبت به موقعیت یابی دقیق و درست عمل می‌کند. حتما به دفعات برای هرکدام از شما پیش آمده که برای پیدا کردن آدرس و محل دقیق یک مکان خاص از جی پی اس استفاده کنید. جی پی اس علاوه بر اینکه برای همه رایگان است و در بیست و چهار ساعت روز در شرایط مختلف بصورت دقیق کار می کند.

آشنایی با گلوناس و گالیله و شباهت آنان به چی پی اس

جی پی اس یک فناوری فوق العاده برای مسیریابی دقیق است که ساخت کشور آمریکاست. در سال های دور کشورهای دیگر نیز بیکار ننشسته اند و تلاش کرده اند فناوری مانند جی پی اس تولید کنند که حتی نحوه کار آنها نیز شبیه جی پی اس باشد. در این بین متخصصان کشور روسیه یک فناوری مشابه جی پی اس با اسم گلوناس را ارائه دادد که به نحوی در برابر جی پی اس کم نیاورند این فناوری ابتدا 24 ماهواره داشت ولی بعد از گذشت سالها تعداد آنان کم شد. گالیله نیز اسم دیگر فناوری دیگری است که توسط اروپاییان ساخته شد تا در زمینه موقعیت یابی خودکفا شوند.

آشنایی با نحوه کار جی پی اس

این فناوری از 24 ماهواره خود که در مدار زمین قرار دارند استفاده می کند. این ماهواره ها هر دو روز دور زمین می چرخند و در این حین داده و اطلاعاتی را به زمین ارسال می کند. بعد از دریافت اطلاعات توسط سیستم جی پی اس روی آن پردازش مناسب انجام میدهد و بعد از آن بطور دقیق مکان و موقعیت خاص را نسبت به زمین اندازه گیری می کند. محاسبه ای که توسط جی پی اس انجام می شود در اصطلاح ریاضیات سه ضلعی نام دارد. با استفاده از این روش میزان ارتفاع، سرعت و موقعیت ها محاسبه می شود. جی پی اس با استفاده از کره ها، دایره ها و مثلث ها می تواند ارتفاع یا فاصله هر ماهواره مورد نظر جی پی اس را محاسبه کند. این دایره ها و … ذکر شده در نحوه کار جی پی اس بسیار تاثیر گذار هستند.

آشنایی با نحوه کار جی پی اس
جزییات کار gps

اصل سه بعدی در نحوه کار جی پی اس

همانطور که بالاتر گفته شد جی پی اس برای انجام محاسبات خود از یک اصل سه بعدی یا سه گانه استفاده می کند. این اصل در نحوه کار جی پی اس بیشمار مهم است. جی پی اس با استفاده از همین اصل و با بدست آوردن میزان فاصله خودش از ماهواره ها موقعیتش را مشخص و معین می کند. به این گونه که کانون هر یک از ماهواره ها را به میزان شعاعی که جی پی اس از آن دور است یک کره فرضی در نظر گرفته شود. جی پی اس روی سطوح تمام این کره ها قرار خواهد گرفت. جی پی اس محل برخورد 4 کره فرضی است که بطور دقیق 1 نقطه خاص را معین می کند. کره زمین را هم می توان به عنوان یکی از این کره ها در نظر داشت.

محاسبه فاصله بین جی پی اس و ماهواره ها

بطور معمول یکی از آنها روی زمین قرار می گیرد. بدین ترتیب موقعیت یابی دقیق سه ماهواره هم می تواند کارآمد و مفید باشد. ولی اگر به دقت بیشتر در محاسبه نیاز باشد می توان از تعداد بیشتری استفاده کرد. یکی دیگر از نکات مهم در نحوه کار جی پی اس، سیگنال ها هستند. جی پی اس برای محاسبه فاصله اش از ماهواره ها از همین سیگنال های رادیویی استفاده می کند. این سیگنال ها که سرعت بسیار بالایی دارند امواج الکترومغناطیسی هم هستند. هر گیرنده اگر بتواند مقدار زمانی که سیگنال ها طی کرده اند را بدست آورد می تواند فاصله از هر ماهواره را نیز بدست آورد. ماهواره ها در یک زمان خاص به ارسال کدها می پردازند. در نهایت جی پی اس به پردازش آنها می پردازد.

نقش سیگنال های رادیویی در نحوه کار جی پی اس

زمانی که سیگنال ارسالی از طرف ماهواره ای که دارای کد پایانی در زمان ارسال است به جی پی اس انتقال پیدا کند. جی پی اس می تواند با بررسی و تحلیل کدها به میزان تاخیر در واحد زمان پی ببرد. در نتیجه زمان صرف شده را بدست آورد. همچنین حاصل ضرب زمان گفته شده در سرعت انتشار موج ها میزان فاصله جی پی اس از ماهواره را نشان می دهد. بعد از محاسبه فاصله از ماهواره ها موقعیت یابی توسط جی پی اس بصورت دقیق انجام می شود. تمامی گیرنده ها برای بدست آوردن اطلاعات در یک زمان مشخص به سه ماهواره برای محاسبه و حساب کردن طول و عرض و  همچنبن برای بدست آوردن دیتا و داده ها به 4 ماهواره نیاز دارند.

این گونه و در ادامه با رسیدن اطلاعات از هر ماهواره گیرنده می تواند سرعت، مسیر، جهات، فاصله ها و …. محاسبه کند. در ادامه مقاله به نحوه کار جی پی اس در انواع مختلفش می پردازیم.

نقش سیگنال های رادیویی در جی پی اس
سیگنال های ارسالی به موقعیت یابی جی پی اس کمک میکنند

سه دسته اصلی دستگاه های چی پی اس

  • Gps mouse

    این گروه هیچ دکمه یا صفحه ای ندارد و با استفاده از یک نرم افزار یا کامپیوتر میتواند اقدامات و محاسبات در کار جی پی اس را انجام دهد. یکی از نکات مهم در این نوع جی پی اس ها این است که وجود یک لپ تاپ یا کامپیوتر الزامی است. زیرا بدون سیستم انجام محاسبات امکان پذیر نیست. قیمت آن زیر صد و پنجاه دلار آمریکاست. با نحوه کار جی پی اس در این مدل آشنا شدیم؛ هم اکنون به بررسی دو مدل دیگر جی پی اس ها میپردازی

  • Hand held gps

    در این دسته برعکس دسته قبلی نیازی به وجود لپ تاپ یا کامپیوتر نیست. بطوری کلی در این دسته نحوه کار جی پی اس به لپ تاپ نیاز ندارد و میتواند بصور مستقل مورد استفاده کاربران قرار گیرد.این مدل دارای یک صفحه ال سی دی کوچک است که بوسیله آن اطلاعات را نمایش میدهد. همچنین داران انواع و طرح های متفاوتی نیز است.

  • High end gps product

    این مدل جی پی اس دارای نقشه و صفحه ال سی دی بزرگ است که از طریق آن اطلاعات را نشان میدهد. ارزش این مدل در ایالات متحده آمریکا چیزی حدود بیشتر از هزار و پانصد دلار تخمین زده میشود. در بعضی از آنها باید هزینه هایی نسبتا زیاد برای بدست آوردن نقشه ها پرداخت کرد.

سه دسته اصلی gps ها
جی پی اس بصورت کلی به سه دسته تقسیم میشود
نتیجه گیری نحوه کار جی پی اس

در این مقاله بصورت کامل به نحوه کار gps آشنا شدیم و نقش سیگنال های رادیویی در محاسبه نهایی اطلاعات و فواصل پرداختیم. همچنین با اصل سگانه و استفاده جی پی اس از آن پرداختیم. در پایان نیز با سه نوع مختلف gps آشنا شدیم.

سوالات متداول
چند مدل جی پی اس وجود دارد؟

جی پی اس دارای سه دسته اصلی است که هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند.

جی پی اس دارای چند ماهواره است؟

این فناوری از 24 ماهواره خود که در مدار زمین قرار دارند استفاده می کند.

این فناوری از 24 ماهواره خود که در مدار زمین قرار دارند استفاده می کند؟

بله در کشورهای اروپایی و روسیه گلوناس و گالیله نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا