Hiro

نقشه برداری سرعت بالا چیست؟ پاسخ در سایت هیروگنس

نقشه برداری چیست؟

نقشه به معنی نمایش تصاویر و عوارض مصنوعی و طبیعی است که نقشه بردار با تکیه بر آنها موقعیت عوارض را نسبت به یکدیگر بر روی زمین مشخص می کند و به کمک آنها نقشه را تهیه می کند. برای انجام نقشه برداری سرعت بالا برخی از مهندسان از پهپاد ها کمک می گیرند. آیا می دانید نقشه برداری   به کمک پهپادها چه ویژگی هایی دارد؟

پهپاد نقشه برداری

افرادی که می خواهند نقشه برداری سرعت بالا انجام دهند از پهپادهای نقشه برداری استفاده می کنند. به هواپیماهای کوچکی که از راه دور کنترل می شوند و از آنها برای نقشه برداری کمک می گیرند پهبادهای نقشه برداری می گویند.

پهباد نقشه برداری چیست؟ پاسخ در سایت هیروگنس
پهباد نقشه برداری

پهپادهای نقشه برداری مجهز به دوربین های مادون قرمز و لیدار هستند. استفاده از پهپادها علاوه بر افزایش سرعت در نقشه برداری دقت نقشه برداری را هم افزایش می دهند. همچنین به کمک این پهپادها می توان به نقاطی که دسترسی به آنها سخت است به راحتی دسترسی پیدا کرد.

مراحل نقشه برداری با پهپاد

در نقشه برداری سرعت بالا شما به پهپادها نیازمند هستید. برای اینکه نقشه برداری را به کمک پهپادها انجام دهید باید به مراحل نقشه برداری با پهپاد آگاه باشید.

در نقشه برداری به کمک پهبادها باید چه مراحلی طی کرد؟
کنترل پهپاد نقشه برداری

مراحل نقشه برداری به کمک پهپادها عبارتند از:

  • محل نقشه برداری را به خوبی بررسی کنید و پارامترهای پرواز را مشخص کنید.
  • محدوده پرواز را مشخص کنید.
  • در این مرحله باید رن های تصویربرداری را طراحی کنید.
  • نقاط کنترل را مشخص کنید و مختصات این نقاط را یادداشت کنید.
  • به کمک پهپاد تصویربرداری هوایی را انجام دهید.
  • تصاویر را بررسی و پردازش کنید.
  • ابر نقاط، ارتوفتو و … را بع کمک نرم افزارها تولید کنید.
  • تهیه نقشه های وکتور

تعیین پارامترهای پرواز چگونه انجام می شود؟

زمانی که بررسی منطقه انجام می شود باید وسعت نقاط را تخمین زد. پس از انجام این کار باید نوع کار را مشخص کرد. زمانی که نوع کار یعنی شهری بودن یا غیر شهری بودن کار مشخص شود باید دوربین های مورد نیاز، ارتفاع پرواز، نقاط کنترل زمینی و … مشخص شوند.

نقشه برداری سرعت بالا توسط پهبادها انجام می شود ولی باید قبل از پرواز پارامترهای تصویربرداری مانند سرعت شاتر مشخص شوند. یکی از پارامترهای مهم قبل از پرواز پهپاد تنظیم دریچه دیافراگم است. با تنظیم دیافراگم کیفیت تصویر برداری افزایش پیدا می کند.

نقاط کنترل زمینی در نقشه برداری

این مرحله قبل از پرواز پهپاد اهمیت بسیار بالایی دارد. نقاط زمینی که به آنها تارگت هم گفته می شود باید به نحوی طراحی شوند که تا آخر پرواز باقی بمانند و ظاهر آنها هم به گونه ای باشد که در تصویر برداری به خوبی دیده شوند.

نقاط کنترل زمینی در نقشه برداری با پهباد باید چگونه باشند؟ پاسخ در سایت هیروگنس
نقاط کنترل زمینی در نقشه برداری به کمک پهباد

در مناطقی که زراعی یا خاکی نباشند می توان تارگت ها را به سادگی بر روی زمین اسپری کرد. اما در مناطق دارای خاک زراعی که ممکن است اسپری روی زمین باقی نماند و یا حک نشود باید از بنرها کمک گرفت.

برای خواندن مختصات تارگت ها هم می توان از جی پی اس ها کمک گرفت. شما می توانید برای خرید انواع جی پی اس های نقشه برداری با بهترین قیمت به سایت هیروگنس مراجعه کنید.

تصویر برداری هوایی

از قسمت های مهم دیگر در نقشه برداری هوایی می توان به تصویر برداری با پهپاد اشاره کرد. قبل از اینکه شما بخواهید به کمک پهپاد نقشه برداری کنید باید مجوزهای لازم را اخذ کنید. از پهپاد برای نقشه برداری سرعت بالا استفاده می شود یعنی بزرگترین مزیت پهپاد در نقشه برداری بالا بردن سرعت نقشه برداری است.

اما باید دقت بسیار زیادی داشت زیرا در صورت بروز کوچکترین مشکل در پرواز پهپاد خسارت های مالی بسیاری زیادی وارد می شود.

پهپادهای نقشه برداری در آینده

یکی از معایب نقشه برداری به کمک پهپادها نداشتن سطح ایمنی در پرواز است. انتظار می رود در آینده سطح ایمنی پروازها افزایش یابد. باید بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا مدت زمان پرواز پهپادها را افزایش داد.

افزایش مدت زمان پرواز باعث کوتاه شدن عملیات نقشه برداری شود. اگر نقشه برداری به کمک پهپادها گسترش یابد کمک زیادی به بالا بردن کیفیت نقش ها می کند.

سخن پایانی

در نقشه برداری سرعت بالا به پهپادها نیازمند هستیم. برای استفاده از پهپادها برای نقشه برداری باید حتما مجوزهای لازم اخذ شود. باید در پرواز از دانش و مهارت بالایی برخوردار بود. کوچکترین مشکل می تواند خسارت های جبران ناپذیری وارد کند.

سوالات متداول درباره نقشه برداری سرعت بالا

  1. فتوگرامتری چیست؟
    نوعی نقشه برداری است که در آن اطلاعات مربوط به نقاط بزرگ زمین با عکس برداری که توسط پهپادها انجام می شود تهیه می شود
  2. تئودولیت چیست؟
    ابزاری است که به کمک آن زاویه های افقی و عمودی بصورت دقیق اندازه گیری می شوند.
  3. نقشه برداری هوایی توسط چه سازمانهایی انجام می شود؟
    نقشه برداری هوایی توسط سازمانهای دولتی و آژانس های خصوصی استفاده می شود. دلیل آن هم این است که در صورت بروز مشکل در پرواز پهپاد خسارت های سنگینی باید پرداخت شود.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا